19 Nisan 2024, Cuma
spot_img

“Trafik sigortası Türkiye’de sektörün gelişmesini engelliyor”

Gulf Sigorta Genel Müdürü Süleyman Sağıroğlu, bugüne kadar Türkiye dahil dört ülkede sigortacılık yapmış. Diğer ülkelerden farklı olarak Türkiye’de gündemi trafik sigortasının doldurduğunu belirten Sağıroğlu, “Trafik sigortası, Türk sigorta sektöründe diğer branşların da gelişmesini engelliyor” diyor.

ALP SÜER | SİGORTAMEDYA

01-ON-KAPAK.QXD:Layout 1

Türkiye’de son aylarda, Cumhurbaşkanlığı Hükümet Sistemi ile ilgili tartışmalar ve 16 Nisan’da yapılan Referandum dışında, kamuoyunun gündemini en çok ‘Zorunlu Trafik Sigortası’ meşgul etti. Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek’in açıklamalarının ardından, trafik sigortası ile ilgili olarak Hazine Müsteşarlığı da önemli bir düzenleme yaptı. 12 Nisan’dan itibaren trafik sigortasına ‘tavan fiyat’ uygulaması getirildi. Yapılan düzenlemeden kuşkusuz tüketici memnun. Ancak, sigorta şirketleri ortalama primlerin yüzde 20-25 düşecek olmasından dolayı rahatsız. 2016’da trafik branşında küçük de olsa kâra geçen sektörde bu yıl yeniden zarar bekleniyor. Hayatımız Sigortalı Dergisi olarak, bu ay kapak konuğumuz olarak Gulf Sigorta Genel Müdürü Süleyman Sağıroğlu’na yer verdik. Sağıroğlu ile söyleşimizin başında konunun sıcaklığından dolayı trafik sigortasını masaya yatırdık. Bugüne kadar Türkiye ile birlikte ABD, Hindistan ve Dubai olmak üzere dört ülkede görev yapmış bir sigortacı olan Sağıroğlu’nun diğer ülkelerdeki deneyimlerinden de hareketle önemli bir tespiti var: “Türkiye’de sadece trafik sigortası konuşuluyor. Trafik sigortası, Türk sigorta sektöründe diğer branşların da gelişmesini engelliyor.”

Sektör trafik sarmalından çıkamadı

32-33-34-35-KAPAKHABERI.QXD:Layout 1

Trafik sigortasının uzun yıllardır sigorta şirketlerini ve sigorta gündemini meşgul ettiğini vurgulayan Sağıroğlu, şu görüşleri dile getiriyor: “Kaskoyu da eklerseniz hayat dışında üretilen primin yüzde 50’si trafik ve kaskodan geliyor. Sadece trafiğin prim üretimindeki payı yüzde 33, gelirlere etkisi daha da yüksek. Bu nedenle, sektörün tüm enerjisi trafik üzerinde yoğunlaşıyor. Türkiye’de trafik sarmalından çıkılamıyor. Halbuki, sektörde özel sağlık, tamamlayıcı sağlık, ferdi kaza, seyahat sağlık, konut gibi çok sayıda ürün var. Sigorta sektörü hem yeni ürünlere hem de değişik kanallara yatırım yapmalı. Ancak, trafik buna izin vermiyor. Önümüzdeki dönemde trafik, idare edilebilecek bir düzeye gelirse sektörün de farklı ürünlere yoğunlaşacağını düşünüyorum.”

Zarar çok olursa esneklik getirilir

Zorunlu trafik sigortasında tavan fiyat uygulaması hakkında da sorularımızı yanıtlayan Sağıroğlu, tüm araç tipleri, tüm iller ve hasarsızlık indirimleri dikkate alındığında trafik sigortasında ortalama primlerin yüzde 25 düştüğünü belirterek, sektörde zararın kaçınılmaz olduğunu söylüyor. Düzenlemenin, tüketiciler açısından olumlu olduğunu ifade eden Sağıroğlu, “Düzenleme ile acentelere de yüzde 10 taban komisyon getirildi. Taban komisyon getirilmeseydi, sigorta şirketleri komisyonlarını düşürerek zararlarını karşılama yoluna gidebilirdi. Tavan fiyat uygulamasında, asıl fedakarlığı sigorta sektörü yaptı” diyor. Buna karşın, düzenlemenin ilk haline göre daha iyi ve geriye dönük prim iadesi olmamasının ise olumlu olduğunu belirten Sağıroğlu, “Sektöre etkiyi konuşmak için daha çok erken. Şirketler bu konuda önlemlerini almaya başladı. Ayrıca, şirketlere her ay yüzde 1 fiyat artırma imkanı tanındı. 8-10 ay sonra fiyatlar bir dengeye gelebilir. Bazı şehirlerde kârlılık ihtimali de var. Ancak sektör geneli itibariyle zarar gözüküyor. Yüksek zararlar çıkmaya başlarsa bir esneklik getirileceğini düşünüyorum. Hatta, aracı kullanan bireyin sigortalı olacağı İngiltere modeli de gündeme gelebilir” diye konuşuyor.

Reel büyüme eksiye düşebilir

32-33-34-35-KAPAKHABERI.QXD:Layout 1

Trafik sigortasının sigorta sektörünün büyüme performansı üzerinde de etkili olduğunu hatırlatan Sağıroğlu, şu görüşleri dile getiriyor: “Trafik sigortası, sektörde toplam prim üretiminin üçte birini oluşturuyor. Sektörün geçen yıl yüzde 30 büyümesinde, trafik sigortasında toplam prim üretiminin yüzde 60 artması etkili oldu. Bu yılın ilk iki ayında ise sektörde büyüme hızı yüzde 14 seviyesine geriledi. Bir anlamda geçen yıla göre yarı yarıya küçülme söz konusu. Nisan ayından itibaren trafik sigortasındaki büyümenin düşecek olması, sektörü de olumsuz etkileyecek. Hayat dışı sektörün bu yıl yüzde 5-10 düzeyinde büyüyeceğini tahmin ediyorum. Yılsonunda enflasyondaki gerçekleşmeye bağlı olarak sektör reel anlamda ‘0’ a yakın ya da eksi büyüyebilir.”

Geçmişi Turins Sigorta’ya uzanıyor

Okuyucular, Gulf Sigorta’nın Türkiye’deki serüvenini de merak edebilir. Bu konuda da bizleri aydınlatan Sağıroğlu’nun verdiği bilgilere göre şirketin Türkiye’deki geçmişi, aslında TÜRSAB’ın eskiden çoğunluk hissesini elinde tuttuğu hayat dışı sektörde 2013’te faaliyetine başlayan Turins Sigorta’ya kadar uzanıyor. Kanada’nın en büyük finans gruplarından Fairfax’ın hissedarı olduğu Gulf Insurance Group (GIG), 2016 yılında Turins Sigorta’nın yüzde 90’lık hissesini TÜRSAB’dan satın alıyor. TÜRSAB’ın elinde ise sadece yüzde 10’luk bir hisse kalıyor. Şirketin ismi, Gulf Sigorta olarak değişiyor. Bunun dışında dünyanın en büyük sigorta gruplarından AIG’nin yurt dışındaki operasyonlarını küçültme kararının ardından, GIG’nin hissedarı Fairfax 13 ülkede AIG’nin şirketlerini satın alıyor. Türkiye özelinde ise Fairfax, hayat dışı sektörde faaliyet gösteren AIG Sigorta’yı GIG’ye satıyor. Böylece, GIG’nin Türkiye de bir anda Gulf Sigorta ve AIG Sigorta olmak üzere iki ayrı şirketi oluyor. Şimdi de bu iki şirketin birleşmesi için düğmeye basılmış durumda.

32-33-34-35-KAPAKHABERI.QXD:Layout 1

Sağıroğlu’nun verdiği bilgilere göre, Gulf Sigorta önümüzdeki dönemde hayat dışında (elementer) dengeli bir branş dağılımı izleyecek. Öncelikle seyahat sağlık, ferdi kaza, sorumluluk gibi ihtisas sahibi oldukları branşlarda büyümeyi hedefleyen şirket, inşaat sigortaları ve oto sigortalarında da üretimini artırmayı hedefliyor. Ancak, burada bir noktayı hatırlatmak gerekiyor: Kasım ayında trafik sigortasında lisansını iptal ettiğinden dolayı Gulf Sigorta şimdilik trafik poliçesi satamıyor. Ancak, temmuz ayında Gulf Sigorta ile AIG Sigorta ile birleşmesi tamamlandıktan sonra AIG’nin trafik sigortası lisansı olduğu için yeni şirket tekrar trafik sigortası satmaya başlayacak. Seyahat sağlık dışında acil sağlık gibi ürünleri de piyasaya sunmayı planlayan şirket, özel sağlık, tamamlayıcı sağlık gibi ürünlerde ise şimdilik araştırma yapmayı tercih ediyor. Gulf Sigorta, hayat ve emeklilik branşında ise yer almayı düşünmüyor

Gulf Insurance Group 11 ülkede 16 şirketle faaliyet gösteriyor

Gulf Sigorta’nın sermayedarı Gulf Insurance Group’un (GIG) ise temelleri 1962 yılında atılmış. Grubun, yüzde 44 hissesi Kuwait Projects Company (KIPCO), yüzde 41,4 hissesi ise Fairfax Financial Holdings Limited’in elinde. Geri kalan hisseleri ise Hazine elinde ve halka açık durumda. GIG, iki dev şirket Fairfax ve KIPCO’nun bilgi ve tecrübesinin ortaklığıyla Kuveyt, Lübnan, Mısır, Bahreyn, Suriye, Suudi Arabistan, Ürdün, Irak, Birleşik Arap Emirlikleri, Cezayir ve Türkiye olmak üzere 11 farklı ülkede 16 şirket ile faaliyet gösteriyor. 31 Aralık 2015 tarihi itibarıyla, GIG’nin brüt primleri ve toplam aktifleri sırasıyla 600 milyon ABD Doları ve 1.23 milyar ABD Doları seviyesinde gerçekleşti.

Dağıtım kanalları çeşitlenecek

32-33-34-35-KAPAKHABERI.QXD:Layout 1

Gulf Sigorta ile AIG Sigorta’nın Gulf Sigorta çatısı altında 30 Haziran’da birleşmesi sonrası, dağıtım kanallarının çeşitlenmesine de büyük önem verilecek. Sağıroğlu’ndan öğrendiğimize göre, şirketin hali hazırda 400’e yakın acentesi var. Ancak bunlar arasında, şirketin prim üretimine büyük katkı yapan 80-85 tane acente, ‘platin’ ve ‘gold’ acenteler olarak sınıflandırılmış. Söz konusu acentelere komisyon bakımından birtakım avantajlar sağlayacak şirket, önümüzdeki dönemde brokerlerle de daha çok çalışmayı planlıyor. GIG’nin ortaklarından KIPCO’nun Türkiye’de dolaylı bir yatırımının da Burganbank’ın olduğunu hatırlatan Sağıroğlu, Burganbank’la ilişkileri de geliştirmek istediklerini kaydediyor.

Sektörden hızlı büyüyeceğiz

Sağıroğlu’na röportaj sırasında, Gulf Sigorta ile AIG Sigorta birleştikten sonra yeni şirketin önümüzdeki yıllarda pazar payı hedefini sorduk. Sağıroğlu’nun verdiği yanıta göre, şirketin belli bir rakamsal pazar payı hedefi yok. Popüler deyişle, ‘sürdürülebilir ve kârlı büyümeye’ öncelik veriyor. Bununla birlikte önümüzdeki 4-5 yıllık süreçte, sektör ortalamasından daha hızlı büyüyeceklerini ifade eden Sağıroğlu, “Hayat dışı sektör ortalama yüzde 20 büyüyorsa, Gulf Sigorta yüzde 30 büyüyecek” diyor. Sağıroğlu, GIG’nin çok uluslu sigortacılığı ve Fairfax’ın sahip olduğu Lloyd’s sendikası lideri Brit Insurance sayesinde, Türkiye’de organizasyon iptalleri, politik riskler, otomobiller için 60 gün memnuniyet garantisi, lastik değişim programları ve gayrimenkul şirketlerine yönelik programlar üzerine çalışmalar yapılabileceğini söylüyor.

22 yıldır sigorta sektöründe çalışıyor

1969 İzmir doğumlu olan Süleyman Sağıroğlu, University of Texas at Austin’de Pazarlama Bölümü’nden mezun oldu. Maryland College Park Üniversitesi’nde finans alanında yüksek lisans eğitimini tamamladı. Meslek hayatına 1995 yılında Aegon ABD iştiraki olan Monumental Acente Grubu’nda başladı. 1999 yılında AIG Sigorta’da çalışmaya başlayan Sağıroğlu, 2008-2012 tarih aralığında AIG Sigorta’da tüketici sigortaları branşında 21 ülkeden sorumlu olarak çalıştı. Nisan 2012 itibarıyla AIG Sigorta Genel Müdürü olarak göreve geldi. Haziran 2016 itibarıyla Gulf Sigorta bünyesinde Genel Müdür ve Yönetim Kurulu Üyesi olarak görevine devam ediyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER