24 Nisan 2024, Çarşamba
spot_img

“Trafik Havuzu ile sigorta sektörü rayına oturdu”

Trafik sigortası ve faizsiz sigortacılıktaki gelişmelerle ilgili açıklamalarda bulunan Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek, “Riskli Sigortalılar Havuzu” sayesinde trafik sigortasında yaşanan sorunların giderildiğini söyledi. Şimşek ayrıca, faizsiz sigortacılığın yasal alt yapısının oluşturulduğunu ve yönetmeliğin Başbakanlığa sevk edildiğini bildirdi.

Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek, zorunlu trafik sigortası ve faizsiz sigortacılıktaki gelişmelerle ilgili bir açıklama yaptı. Zorunlu trafik sigortasında tavan fiyat uygulamasının ardından kurulan “Riskli Sigortalılar Havuzu” sistemi sayesinde yaşanan sorunların giderildiğini bildiren Şimşek ayrıca, faizsiz sigortacılık sisteminin yasal alt yapısının oluşturulduğunu ve yönetmeliğin Başbakanlığa sevk edildiğini açıkladı.

12 Nisan’da yürürlüğe konulan zorunlu trafik sigortasına ilişkin tavan fiyat (azami prim) uygulaması öncesinde mart ayı itibarıyla ortalama primin 864 lira olduğunu belirten Şimşek, temmuzda rakamın yaklaşık yüzde 24 düşüşle 660 liraya indiğini söyledi. Uygulamayla trafik sigortası primlerinin makul seviyelere çekilmesi hedefine önemli ölçüde ulaşıldığının altını çizen Şimşek, buna karşın tavan fiyat sonrasında bazı sigorta şirketlerinin özellikle hasar riski yüksek araç grupları için poliçe düzenlemekten kaçındıklarının tespit edildiğini anlattı.

Havuz sayesinde yaşanan sorunları giderdik

Şimşek, bu sorunun çözümü amacıyla temmuz ayında yayımlanan yönetmelikle hasar riski yüksek gruptaki araçlar için düzenlenen poliçelerin prim ve hasar tutarlarını trafik sigortası branşında ruhsat sahibi tüm şirketlere dağıtan “Riskli Sigortalılar Havuzu”nu kurduklarını anımsattı. Böylece riskin bazı şirket veya şirketler üzerinde yoğunlaşmasının engellendiğini, bu gruptaki araçların sigortasız kalmasının önüne geçtiklerini vurgulayan Şimşek, şöyle devam etti:

“Havuzun kapsamı, zorunlu trafik sigortasındaki toplam poliçe adedinin yüzde 8’ini ve prim üretiminin yüzde 30’unu oluşturuyor. Havuz kapsamında olan araç gruplarının ortalama primlerinde bu yılın mart ile temmuz ayları arasında yaklaşık yüzde 27 düşüş gerçekleşti. Zorunlu trafik sigortasında tavan fiyat uygulamasının ardından kurulan Riskli Sigortalılar Havuzu sayesinde başta vatandaşlarımız olmak üzere sigorta acenteleri ve sigorta şirketlerinin poliçe düzenlenmesi sürecinde yaşadığı sorunları giderdik ve sorunsuz bir şekilde poliçe düzenlenebilmesini sağladık. Hazine’nin başarılı uygulamalarıyla sigorta şirketleri tavan fiyat altında rekabete başladı.”

Faizsiz sigortacılıkta yeni sistem yakında hayata geçecek

Şimşek, ortak risk paylaşımı ile dayanışma esaslarına dayanan ve dünyada “tekafül” olarak da bilinen katılım sigortacılığının, faiz ve katılım ilkeleri hassasiyeti nedeniyle geleneksel sigorta ürünlerine mesafeli yaklaşan vatandaşlar için alternatif bir model sunduğunu da söyledi.

Katılım sigortacılığına ilişkin mevzuat çalışmalarının tamamladığını bildiren Şimşek, sistemin alt yapısını oluşturduklarını, buna ilişkin yönetmeliği de Başbakanlığa sevk edeceklerini kaydetti. Yönetmeliğin hazırlanmasında, dünyada kabul gören katılım sigortacılığı ilkeleri ile paydaş görüşlerinden ve faizsiz finans alanında standartlar yayımlayan uluslararası kuruluşların prensiplerinden faydalanıldığını dile getiren Şimşek, yeni sistemin çok yakın zamanda hayata geçeceğini bildirdi.

Körfez sermayesini Türkiye’ye çekecek

Şimşek, sistemin faiz hassasiyeti olan vatandaşlara hizmet vermenin yanı sıra Körfez sermayesini de ülkeye çekerek doğrudan sermaye girişini artıracağını bildirdi. Türkiye’de İngiltere modelinin esas alındığını anlatan Şimşek, modelin Türkiye için de bir fırsat olduğunu dile getirdi.

“Kalan bakiye vatandaşa iade edilecek”

Şimşek, sistemin vatandaşa getirdiği en önemli imkanlardan birinin “bakiye iadesi” olduğuna dikkati çekerek, şunları kaydetti: “Katılım sigortacılığında, katılımcılar kendileri ile diğer katılımcıların tazminat taleplerinin karşılanmasını teminen oluşturulan risk fonuna prim ödeyecek. Geleneksel sigorta sisteminden farklı olarak tazminatların ödenmesinden sonra risk fonunda kalan tutar sigortalılara iade edilecek. Mevcut geleneksel sigorta sisteminde böyle bir bakiye şirketin geliri iken, katılım finans ilkeleri gereği, bu bakiye sigortalılara iade edilmek zorunda olacak.”

1 Yorum

  1. Faizsiz sigortacılık ne demek ? Ekonomi okumuş, sigortacılığın temel ilkelerini bilen bir kişi böyle bir sözü nasıl söyleyebilir? “bakiye iadesi” ne demek bu nasıl olabilir ki ?

    10 yıla varan hasar ihbar süreleri olan bir sektörde, yasal karşılık ayrılması zorunlu olan sektörde, reasürans ve trete anlaşmalarının olmazsa olmaz olduğu bir sektörde bakiye iadesi ne demek ki? Peki bu tür sigortacılık yapan firmanın ödeyeceği hasar tazminatları sırasında kasası boşaldığında sistem gereği, diğer sigortalılardan fazladan prim istemesi ve sigortalıların bu ödememeyi yapmaması durumları nasıl çözülecek, sigorta garanti fonu bu durum için yardımcı olacak mı, oradaki birikmiş para faizsiz mi?

    Sonra sigortacılıkta faiz nerede nasıl oluşuyor? Mevcut yasal düzenlemede sigortacı kendisinde biriken primleri nerede nasıl düzenleyecek, karşılıkları nerede nasıl ayıracak, buralarda oluşan faizler mi sistemi “kirletiyor”, üstelik nedense tam faiz oranlarında ki kar payı olunca bunun adı faizsiz sigortacılık mı olacak ?

    Hazinenin, TSB nin, Üniversitelerin, Sigorta acentelerinin, Tüketici derneklerinin sayın bilenleri lütfen bunları irdeleyin, sigorta matematik bir etkinliktir, başka hangi sektörde zorunlu “aktüerlik” uygulaması vardır, yoksa Nasreddin Hoca’nın hikayesindeki gibi, kazanlar doğurur, bir gün bakarsın ölüverir, ölen bir sigorta şirketi sadece kendi sigortalılarına değil tüm sisteme büyük zarar verir.

    Saygılarımla,

    Mehmet E. Toker
    İstirahat halinde Sigorta Eksperi

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER