20 Nisan 2024, Cumartesi
spot_img

'2013 yılında depreme karşı daha fazla sigortalandık'

Cagri_OganDünyanın önde gelen yönetim danışmanlığı şirketlerinden The Boston Consulting Group tarafından hazırlanan araştırmanın sonuçlarına göre 2013 yılında hayat dışı sigorta primlerinde yüzde 22’lik artış görüldü. Büyümenin ana faktörlerinden biri ise yüzde 26’lık bir büyüme kaydederek 3,3 milyar TL’ye ulaşan deprem, yangın ve doğal afet sigortası oldu.

The Boston Consulting Group tarafından yapılan araştırmanın sonuçlarına göre hayat dışı sigorta primleri, 2013 yılında ülkemizde yüzde 22’lik bir büyüme kaydederek 20,8 milyar TL seviyesine ulaşırken, büyümenin önemli bir kısmı yüzde 26’lık bir büyümeyle 3,3 milyar TL’ye ulaşan deprem, yangın ve doğal afet sigortasının etkisi ile gerçekleşti. Bu sigorta alanındaki büyümenin ardındaki ana faktör ise zorunlu ve ihtiyari deprem sigortası primlerindeki artış oldu. 2013 yılında, yangın poliçesi sayısı yüzde 5 artarken, zorunlu deprem poliçeleri yüzde 24, ihtiyari deprem poliçeleri ise yüzde 90 artış kaydetti. Deprem, yangın ve doğal afet sigortasının toplam hayat dışı sigorta primleri içerisindeki payı ise yüzde 16 seviyesinde gerçekleşti.

Hayat sigortası harici primlerdeki artışın bir diğer önemli faktörü ise yüzde 38 artarak 5 milyar TL seviyesine ulaşan zorunlu trafik sigortası oldu. Trafik sigortalarının toplam primlerdeki payı bir önceki yıla göre yüzde 35 seviyesinde artarken, diğer birimlerin payları ise 2012 yılına göre önemli bir değişim göstermedi. Kaskonun payı 2013’te de yüzde 11 seviyesinde kalırken, sağlık sigortası primlerinin payı ise yüzde 13’ten 12’ye geriledi.

İtici güç trafik sigortası fiyatlarındaki artış oldu
Trafik sigortalarının toplam primler içerisindeki payının yükselmesinde asıl sebep poliçe sayısındaki artıştan öte, fiyatlandırmadaki sıçrama oldu. Poliçe sayısı 2012 yılına göre yüzde 3’lük bir büyüme kaydederken, 2013’ün özellikle ilk üç ayında şirketlerin trafik sigortası fiyatlarında artışa gitmeleri, prim toplamının 5 milyar TL seviyesine ulaşmasının asıl sebebi olarak göründü. Fiyat artışları, araç zorunlu trafik sigortalarında yüzde 26 seviyesinde kalırken, yolcu taşıyan ticari araçlarda yüzde 28 ila 113 arasında değişen oranlarda artış kaydedildi. Yük taşıyan araçlar ve iş makinelerinde ise artışlar yüzde 60’ın üzerinde gerçekleşti.

Sağlıkta beklenen büyüme gerçekleşmedi
Özellikle tamamlayıcı sigortaların sunulmasıyla birlikte, atağa kalkacağı ve 2013 yılında ciddi bir büyüme ivmesi yakalayacağı öngörülen sağlık sigortalarında ise beklentiler gerçekleşmedi. 2013 yılında yüzde 11 civarında gerçekleşen sağlık sigortası primleri, hayat dışı sigorta pazarının toplam prim büyümesinin altında kaldı ve 2012’de yüzde 13 seviyesindeyken, bu yıl yüzde 12’ye geriledi. Sağlıkta prim artışının büyük bir kısmı poliçe sayılarının yükselmesinden kaynaklandı.
Beklenen büyümeyi gösteremeyen bir diğer alan ise kasko oldu. 1 Nisan 2013’te yürürlüğe giren yeni kasko uygulaması fiyatlar üzerinde önemli bir etki yaratmazken, ortalama primlerde kaydedilen yüzde 8’lik artışla birlikte, 2013 yılında yazılan toplam kasko primleri 2012 yılına göre ancak yüzde 11 artış gösterdi.

2014 yılında amaç karlılığı korumak olacak
Tüm bu rakamlar göz önüne alındığında 2013 yılının ilk dokuz aylık döneminde bir önceki yıla göre karlılıkta iyileşme olduğunun altını çizen BCG Türkiye Yönetici Ortağı Çağrı Ogan, “2014 yılında motorlu taşıt sigortalarında bu karlılığı korumak için, Türk Lirası’nın değer kaybının hasar maliyetlerine olumsuz etkisi dikkate alındığında, bazı önlemler almak gerekecek” dedi ve karlılığı korumayı amaçlayan üç ana önlemi şu şekilde sıraladı:

 Fiyatlandırmada döviz kurlarındaki oynaklıktan kaynaklanabilecek riskler göz önüne alınmalı. İthal yedek parça maliyetlerindeki kurdan kaynaklanan artış fiyatlara yansıyacak. Dolayısıyla kasko ve trafik sigortası primlerinde yukarı yönlü bir hareket göreceğiz. Bu nedenle 2014 yılında, doğru fiyatlandırma sigorta şirketleri için kritik olacak.

 Fiyatlandırmada, doğru riske doğru fiyatı vermeyi sağlayacak uygulamalardan biri olan telematik sistemlerinin kullanımı iyi bir seçenek. Motorlu araçlara, güvenlik, yol bilgisi ve eğlence hizmetleri sağlaması amacıyla yerleştirilen ve kablosuz teknolojiye sahip telematik sistemleri, dünyada kasko ve trafik sigortaları alanında da kullanılmaya başladı. Telematik sistemleri, aracın konumu ve sürücünün davranışları ile ilgili verileri sigorta şirketine ileterek, sigorta şirketinin bir kasko ya da trafik poliçesi satarken fiyatlamayı en doğru şekilde yapmasını sağlıyor. Bu sayede hem sigorta şirketleri aldıkları riski doğru fiyatlayarak kendilerini yüksek zararlara karşı korumuş oluyor hem de riski düşük müşteriler daha uygun fiyatlara kasko ve trafik sigortası poliçesi alıyor.

 Operasyonel maliyetler ve hasar maliyetleri sıkı bir şekilde kontrol edilmeli. Belirli bir ölçeği yakalayan ve operasyonlarının verimliliğini artırabilen sigortacılar karlılıklarını artırabilecek. Özellikle poliçe hazırlanması ve hasar yönetimi süreçlerinin optimize edilmesi, nispeten karmaşık olan süreç ve faaliyetlerin standart hale getirilmesi maliyetlerin düşmesini sağlayacak.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER