28 Mart 2024, Perşembe
spot_img

Euler Hermes: Global ticaret 2017’de yüzde 3,1’lik büyüyecek

Euler Hermes’in “Ticaret Savaşları: Güç, Zayıflıyor” başlıklı raporuna göre, global ticaretteki büyüme 2017’de ılımlı seyrederek yüzde 3,1’lik büyüme kaydedecek.

ludovic-subranEuler Hermes, “Ticaret Savaşları: Güç, Zayıflıyor” başlıklı, Yıldız Savaşları filmlerine atıfta bulunan raporunu yayınladı. Rapora göre, global ticaretteki büyüme 2016 yılında hacim bazında yavaşlayarak yüzde 2,1 seviyesinde seyredecek. 2017’de ise ılımlı seyrederek yüzde 3,1’lik büyüme kaydedecek. Bu olumsuz performansı talep şokları, emtia fiyatlarındaki düşüş, kur savaşları ve yerelleşme gibi unsurlar açıklıyor. Yapısal değişimler ve finansal bölünme nedeniyle dünya ticaretinin hacmindeki büyümenin orta vadede yıllık yüzde 4’ün altında seyretmesi bekleniyor. Bu görünümde şirketlerin işlerini genişletmek için dijitalleşme gibi yeni alternatifler bulması gerekiyor.

Raporda yer alan verileri değerlendiren Euler Hermes Baş Ekonomisti Ludovic Subran, konuyla ilgili olarak şunları söyledi: “Global ticaret hacminin bir daha eskisi gibi büyümeyeceği öngörülüyor ve bunun nedenleri arasında üç temel dönüşüm var. İlki, dünyanın dört bir yanındaki tüketicilerin mal yerine hizmet ve deneyim talep etmesi. İkincisi, ödeme vadelerinin uzaması, döviz riski ve kredi koşullarındaki eşitsizlik gibi nedenlerle ticaretin finansmanının daha karmaşık ve maliyetli olması. Üçüncüsü ise dünyada yılda 700’ün üzerinde korumacı tedbir alınması ile politik risk ve korumacılığın yükselmeye devam etmesi. Bunlar, tabii ki globalleşmenin sonu anlamına gelmiyor. Ancak globalleşmenin daha kapsayıcı ve güven odaklı şekilde gelişmesi gerekiyor.”

Almanya, ihracat fırsatı barındıran ülkelerin başında geliyor

Ticaretin ağır ilerlemesinin arkasındaki ilk neden, ağır seyreden talep olarak dikkat çekiyor. Ek ithalat ihtiyacı yüksek olan ve dolayısıyla ihracat fırsatı barındıran ilk 5 ülke şöyle:

  1. Almanya ((77 milyar USD)
  2. ABD (66 milyar USD)
  3. Japonya (49 milyar USD)
  4. Çin (41 milyar USD)
  5. Fransa (40 milyar USD)

Türkiye’nin önündeki ihracat fırsatlarını değerlendiren Euler Hermes Türkiye CEO’su Özlem Özüner, “Çin 2016-2017 yılları arasında ek ithalat yapan dördüncü ülke. Bir yıldan fazla süre önce Çin dünyanın outleti olmayı bıraktı. Rusya’da da tahsilat riski çok yüksek. İflaslarda düşüş gözlemlediğimiz Avrupa’da ise Almanya, ihracat fırsatları barındıran ülkelerin başında geliyor. Avrupa’ya ihracatın tam zamanı” dedi.

Avrupalı ihracat Jedi’ları geri döndü; Türkiye, Jedi Padawan

Euler Hermes’in raporuna göre pek çok ithalatçının talebinin azalması nedeniyle ihracatın çok daha zor olduğu ve ustalık gerektirdiği görülüyor. Euler Hermes, bu doğrultuda ülkeleri ihracat performanslarına göre şu şeklide grupluyor:

Jedi Ustaları: Ticareti iyi anlayan, oldukça deneyimli olan grup. Bu grup, global ortalamanın üzerinde, güçlü reel ihracat büyümesi ile pazar payında artışı bir araya getiriyor. Bu grupta Euro Bölgesi ülkeleri ve benzer değer zincirine sahip Romanya ve Polonya’nın yanı sıra Vietnam, Filipinler, Fas ve Kenya gibi güçlü rekabet avantajına sahip ülkeler de yer alıyor.

Jedi Şövalyeleri: Hacim olarak daha düşük seviyede büyüme kaydetse de pazar payını artıran ülkeler bu grupta yer alıyor. Grupta yer alan pazarlar ticaret konusunda deneyimli ve yüksek katma değerli ürünlere odaklanıyorlar ve bu sayede fiyat şoklarına karşı dayanıklı konumdalar. 2016, bu pazarlar için zorlu bir yıl olacak ancak Merkez Bankaları daha fazla genişleme yaptığında önümüzdeki yıl pazar koşulları daha az kısıtlayıcı olacak. Örneğin, Danimarka, İsviçre ve Japonya gibi ülkeler şimdiden politika faizlerini negatife alarak döviz baskılarını dengelemeye çalışıyor.

Jedi Padawan’ları (çıraklar): Türkiye’nin de aralarında bulunduğu, güçlü büyüme potansiyeline sahip olanların yer aldığı bu gruptaki ülkeler, reel ihracatta güçlü büyüme elde edecek ancak fiyat baskıları nedeniyle pazar payı kaybedecekler. Örneğin, Çin’de daha zayıf RMB hacmin biraz artmasına neden olurken, Suudi Arabistan, Avustralya ve Güney Afrika gibi güçlü Pazar payı olan ülkeler ile daha çeşitli ihracat bazları olan Kanada ve Meksika gibi ülkeler hacim bazında güçlü büyüme kaydetse de fiyatlarda canlanma olmadığı takdirde Pazar paylarında daralma yaşayacak. Türkiye ve Tayland gibi üretim merkezlerinde para birimi değeri zayıfladığından, USD bazlı ihracat azalacak ancak hacim büyümesi canlanacak.

Genç Jedi’ler (çömez Jedi’ler): İhracatın yavaş seyrettiği ve negatif fiyat baskılarının ortaya çıkabileceği ülkeler bu grupta yer alıyor. Bu gruptaki ülkeler arasında Çin’den gelen talebe bağlı olan ülkeler, parasal sıkılaştırma veya güçlü döviz kurundan mustarip ihracatçılar (ABD) ve politik çıkmazlardan etkilenen ülkeler (Rusya) yer alıyor.

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER