16 Ekim 2021, Cumartesi
spot_img

Genç: ‘Trafik Havuzu’ serbest tarifeye geçiş ihtimalini artırdı

Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu (TÜSAF), 22 Temmuz Cumartesi günü, Giresun’da acentelerle bir araya geldi. “Karadeniz Buluşması” etkinliğinde konuşma yapan Hazine Müsteşar Yardımcısı Dr. Ahmet Genç, “Trafik Sigortaları Havuz Sistemi’nden sonra serbest tarifeye geçiş ihtimali daha da arttı” dedi.

SİGORTAMEDYA

Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu (TÜSAF), acentelerle Giresun’da bir araya geldi. Giresun Sigorta Acenteleri Derneği (GİSAD) ev sahipliğinde, 22 Temmuz Cumartesi günü Giresun Ticaret ve Sanayi Odası’nda tertiplenen “Karadeniz Buluşması” etkinliği Hazine Müsteşar Yardımcısı Dr. Ahmet Genç ve Tarım Sigortaları Havuzu (TARSİM) Genel Müdürü Yusuf Cemil Satoğlu’nun katılımıyla gerçekleşti. TÜSAF Yönetim Kurulu Başkanı Murat Büyükçelebi’nin ve GİSAD Yönetim Kurulu Başkanı Hanife Karamustafaoğlu’nun da konuşmacı olarak yer aldığı buluşmada sektörel değerlendirmeler yapıldı.

Serbest tarife, zamanında istenilmemişti

FullSizeRender (3)Hazine Müsteşar Yardımcısı Dr. Ahmet Genç, toplantıda sektörün son gündemi olan “Trafikte Havuz Sistemi”ni ve serbest tarifenin çıkış hikayesini acentelerle paylaştı. Serbest tarife gündeme geldiğinde birçok sigorta şirketi ve acentenin bu uygulamayı istemediğini hatırlatan Genç, serbest tarife nedeniyle pazar payını kaybetmek istemeyen şirketlerin fiyatlarını düşürdüğünü ve ilk üç aylık dönemde rekabetin arttığını açıkladı. Genç, bu sefer bir taban fiyat belirlemek durumunda kaldıklarını söyledi.

Genç, sözlerine şöyle devam etti: “Bazı sigorta şirketlerinin birleşmesi ve piyasadan çekilmesi nedeniyle 2015’te rekabet şartları değişti. Artık yüksek fiyat uygulama kararı alındı. Bu sefer taksiciler, dolmuş sürücüleri yüksek fiyatlar nedeniyle şikayetçi olmaya başladı. Bu sefer taksi, otobüs, minibüs gibi araçlara genel tavan uygulaması geldi. Genel tavan uygulamasına sektör, komisyonları indirerek ve birinci basamak için verilen 5 bin 400 TL primi, yedinci basamakta 5 bin 399 TL’ye vererek tepki gösterdi. Bakanımızın uyarılarına rağmen keyfi fiyatlar devam etti ve 12 Nisan’da tavan fiyat uygulaması devreye girdi.”

“Trafikte bir havuz sistemine ihtiyaç vardı”

“Trafikte Havuz Sistemi”ni acentelere anlatan Genç, riski yüksek araçların kaza giderinin havuzdan sağlanacağını ifade etti. Trafik branşında havuza girecek araçların sayısının, toplam poliçe sayısının yüzde 10’una tekabül ettiğini açıklayan Genç, “İleride gidişata göre havuzun kapsamı daraltılabilir ya da genişletilebilir. Havuzun mutlaka olması gerekiyor. Serbest tarifeye geçilmiş olsa bile bu sistemin devam edeceğini düşünüyorum” diye konuştu. Dünyada trafik sigortasında yüksek fiyata müdahale yöntemlerinden örnekler veren Genç, “Türkiye’de her şey yolunda gitmiş olsaydı da havuz sistemine ihtiyaç vardı. Fakat havuz sisteminden sonra serbest tarifeye geçiş ihtimali daha da arttı. Çünkü uç fiyatlar olmadan piyasanın rekabet edilebilir olacağını düşünüyorum” dedi.

FullSizeRender (5)

“Geri adım atılmayacak”

Trafik sigortaları için uygulanacak olan havuz sisteminin ayrıntılarına 30 şirketin karar vereceğini ifade eden Genç, konuşmasına şöyle devam etti: “Havuzun ayrıntıları sigorta şirketlerinin toplantıları sonrası netleşecek. Sistem oturduğu zaman sizin de sıkıntılarınız azalacak. Havuz yönetmeliğinde her şey şeffaf bir şekilde yazıldı. Yönetmelik ne diyorsa o uygulanacak. Uyarıları dikkate almayan sigorta şirketlerinin üç veya 10 gün arasında ekranları kapatılacak. Ekran açıldığında uyarılara rağmen aynı uygulamaya devam eden şirketin sisteme erişimi yasaklanacak. Havuz ile beraber çok daha sert bir platforma girilecek. Çünkü şirketlerin trafik ekranlarının kapatılma ihtimali var. Bu da şirketin nakit akışını kesmek demektir. Fakat sigorta şirketleri, bu konuda geri adım atılmayacağını biliyor.”

“Acente komisyonları yüzde 10’un altına düşemez”

Acente komisyonlarıyla ilgili de açıklama yapan Genç, toplam trafik primi içerisinde acenteye ödenen komisyonun yüzde 10.5’a kadar düştüğünü söyledi. Genç, taban komisyon uygulamasıyla komisyonların yüzde 10’un altına düşemeyeceğini belirtti.

Dr. Ahmet Genç’in açıklamalarının ardından soru-cevap bölümüne geçildi. Acenteler çözüm aradıklarını sorularını Genç’e anlatarak, merak ettikleri soruların yanıtlarını aldı. Toplantının ertesi günü ise yani 23 Temmuz Pazar günü kahvaltı sonrası katılımcılarla Giresun yaylaları gezildi.

TARSİM örneği anlatıldı

Tarım Sigortaları Havuzu (TARSİM) Genel Müdürü Yusuf Cemil Satoğlu

Tarım Sigortaları Havuzu (TARSİM) Genel Müdürü Yusuf Cemil Satoğlu, Tarım Sigortaları Havuzu’nun işleyişi ile ilgili acenteleri bilgilendirdi. Satoğlu, şunları söyledi: “Trafik havuzu nedeniyle havuz olayı çok gündemde. Ben de TARSİM ile ilgili bilgi vermek istiyorum. Tarım, dünyada tüm sektörler arasında doğal risklere an açık sektör. Bu nedenle sadece özel sektörün tek başına altından kalkamayacağı bir yapıya sahip. Dünyanın hemen hemen her yerindeki uygulamalarda, tarım sigortalarında sistemlerde devletin mutlaka özel sektörle iş birliği söz konusu.

Şu an dünyada tarım sigortacılığının yıllık prim üretimi 30-32 milyar dolar seviyelerinde. Bunun büyük bir bölümü devlet ve özel sigorta iş birliği ile yapılıyor.”

“Trafik branşında hak ettiğimiz komisyonu almak istiyoruz”

FullSizeRender (4)

Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu (TÜSAF) Başkanı Murat Büyükçelebi, gerçekleşen buluşmada acentelerin karşı karşıya olduğu sorunları dile getirdi. Büyükçelebi, konuşmasında şu ifadelerde bulundu: “Sektörün en önemli kanalı olan biz acenteler, şirketlerin trafik sigortasında zarar etmesini istemiyor, vatandaşın çok daha makul rakamlardan poliçe almasını istiyoruz. Ama sonuçta gelir kaynağımız olan bu branşta da hak ettiğimiz komisyonu almak istiyoruz. Bu süreçte birtakım müdahalelerde bulundunuz. Bir tavan uygulaması getirdiniz ticari araçlarda. Şirketler farklı tepkiler verdi ve poliçe kesilememe sonucu ortaya çıkınca siz başka bir müdahale yaptınız. Havuz uygulaması yaptınız. Ama biz hala sigorta şirketlerinden trafik poliçesi kesebilme adına büyük sıkıntılar yaşıyoruz. Gördüğümüz kadarıyla sigorta şirketleri bu uygulamaya da tepki veriyorlar. Bu süreç vatandaş açısından da büyük sıkıntı. Çünkü ulaşamadıkları trafik sigortasına ulaşamıyorlar. Acenteler adına da işkence gibi geçen bir-iki seneden bahsediyoruz. Artık bir poliçeyi kesebilmek için bütün işimizi gücümüzü bırakıp araştırmalar içine giriyoruz. Bu süreç bizi fazlasıyla yıprattı. Komisyonlarımız ve gelirlerimiz çok ciddi anlamda düştü. Şirketlerin verdiği tepkiler de ortada. Gelinen noktanın çözümü bizim için çok önemli.”

Kanun koyucular sektörün ihtiyaçlarını iyi analiz etmeli

IMG_0069 (1)

Giresun Sigorta Acenteleri Derneği (GİSAD) Başkanı Hanife Karamustafaoğlu, sigortacıların sorunlarının çözümü için kanun düzenlemelerine ihtiyaç olduğunu ifade etti. Karamustafaoğlu şöyle konuştu: “Sigorta sektörünün sermayesi güvendir. Acenteler şirketlere, kanun koyucular ise kimseye güvenmiyor. Bu güvensizliğin sonucu sektörümüz sürekli belirsizliklerle boğuşuyor. Belirsizlikten en büyük zararı ise acenteler görüyor. Kanun koyucular, bazı çevrelerin popülist söylemlerinden yola çıkarak sürekli genelgeler çıkarmasın. Çıkarılacak genelge için sektörün ihtiyaçları, gerçekleri iyi analiz edilmelidir. Şirketler ise acentelerin çalışanları değil iş ortağı olduğunu hatırlamalıdır. Yıllarca yanlış fiyatlandırmanın zararlarının faturası acentelere çıkartılıp cezalandırıldı. Komisyonlarla istedikleri gibi oynandı. Bugün ise acenteler de şirketler de zor durumda. Bir an önce ortak akıl oluşturularak yanlışlara çözüm üretilmelidir. Acenteler olarak bizler de önce kendimize ve mesleğimize yatırım yapmalıyız. Çözüm bekleyen değil, çözüm üreten olmalıyız. Sektöre kalıcı çözümler üretilmesi için, egolarımızı törpülemek zorundayız.”

 

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER