29 Mayıs 2022, Pazar
spot_img

İKAME ARAÇ HİZMETİ SÜRECEK Mİ?

İkame araç’ konusu yaz aylarından bu yana sigorta şirketlerinin gündemini meşgul ediyor. Konunun aslında üç tarafı var. Sigorta şirketleri, assistans hizmeti veren şirketler ve sigortalılar. Tabi sahada olan ve sigortalı şikâyeti ile karşı karşıya kalan acenteleri de unutmamak lazım. Ankara Sigorta’nın geçtiğimiz yılın son günlerinde 2022 yılından itibaren kasko poliçelerindeki ikame araç hizmetini kaldırdığını açıklamasının ardından sektörde hangi gelişmeler yaşanacak hep birlikte göreceğiz. 

SEVGİ BAŞARAN

Sigorta sektöründe 2021 yılının yaz aylarında en çok gündeme gelen konulardan birisi de ‘ikame araç’ hizmetiydi. Özellikle pandeminin etkisi ile araç üretimlerinde yaşanan sıkıntılar ve artan turist sayısı nedeniyle kiralık araçların yoğun olarak turizm sektöründe kullanılması sigorta sektörüne ‘ikame araç’ hizmetinde yaşanan aksaklıklar nedeniyle ‘sigortalı şikâyeti’ olarak yansımıştı. Her ne kadar kış aylarının gelmesi ile bu konuda sıkıntılar ortadan kalkmış gibi görünse de sektör paydaşlarının gündemini meşgul eden konular arasında yer almaya devam ediyor. Özellikle de 2021 yılının son günlerinde sektörün önemli oyuncularından Ankara Sigorta’nın 2022 itibariyle kasko poliçelerinde ‘ikame araç’ hizmetini kaldırdığını açıklaması ile konu yeniden sektörün gündemine girdi. Her ne kadar sektör paydaşları bu konuda farklı farklı düşüncelere sahip olsa da sektör açısından bu konu yaz aylarına gelmeden çözülmesi gereken bir durum olarak dikkat çekiyor. 

Öte yandan sigorta şirketlerinden, asistans firmalarına, araç kiralama şirketlerinden sigortalılara kadar geniş bir kesimi ilgilendiren bu konu ile ilgili tüm tarafların bu konudaki tavırları ve görüşleri önemli. Çünkü konunun asıl çıkış noktası olan otomobil sektöründe yaşanan üretim sıkıntısı 2022 yılında da devam edecek gibi gözüküyor. Bu nedenle özellikle sigortalı mağduriyetlerinin yaşanmaması adına bazı adımların atılması gerekiyor. Peki taraflar bu noktada neler söylüyor? Bundan sonra ikame araç konusunda nasıl bir adım atılacak? Tüm bu soruların cevabını haberimizden okuyabilirsiniz.

Ankara Sigorta Genel Müdürü Vefa Murteza

Ankara Sigorta Genel Müdürü Vefa Murteza: Bu kararı alırken zorlandık ama  kararımızın arkasındayız

Yaz aylarından yaşanan sıkıntıdan sonra kasım ayından itibaren bu konuyu gündemlerine aldıklarını belirten Ankara Sigorta Genel Müdürü Vefa Murteza, “İkame araç konusu içinden çıkılmaz hale geldi. Bu konuda ortada bir gerçek var ve bu gerçeği göz ardı etmemek lazım” diyor. İkame araç konusunda şirket olarak problem yaşadıklarını ve bunun müşterilerine de yansıdığını belirten Murteza,  “Karar alırken çok zorlandık ama bu şirketimizin kararıdır ve bu kararın sonuna kadar arkasında duracağız. Hiçbir acentemizi de bununla ilgili olarak mağdur etmeyeceğiz” dedi.

Assistans firmalarının iyi hizmet verme konusunda sorun yaşadıklarına dikkat çeken Murteza, “Hijyen ve arabaların temiz gelmesiyle ilgili problem var. Toplum olarak biraz lüksü seviyoruz. Bunu da saygıyla karşılıyorum ama iş artık içinden çıkılmaz hale geldi. İş ortaklarımızı ikame araç konusunda yalnız bırakmayacağız. Onlara konuyla ilgili bir çalışma gönderdik. Bu çalışmamıza tüm iş ortaklarımız bakacak. Geliştirilmesi gereken şeyler varsa geliştirilecek” dedi. 

Kimseyi mağdur etmeyeceğiz

Murteza, yazın fazla sayıda turistin Türkiye’ye geleceğine yönelik bir beklenti olduğuna dikkat çekerek, o dönemde yine kiralık araç sorunun oluşacağının altını çizdi. Araç satın alma ve kiralama ile ilgili ciddi sıkıntılar olduğunu söyleyen Murteza, “Bu gerçeklerden kaçamayacağımızı gördüğümüz için biz bu işe girdik. Bizimle çalışan ya da çalışmayan tüm acentelere hiçbir müşterinin mağdur olmayacağı mesajını verdik. Hasar anında hiçbir müşteri mağdur olmayacak. Gerekiyorsa biz araba sağlayıp müşteriye yollayacağız. Bunu da iş ortaklarımıza yapmış olduğumuz açıklamayla gönderdik” şeklinde konuştu. Murteza, ikame araç konusunun Türkiye sigorta sektörünün büyük bir sorunu olduğunu vurgulayarak diğer şirketlerin de eninde sonunda konuyla ilgili bir düzenleme yapacağına inandığını söyledi. Murteza, programda günlük 250 TL limitli fişle bu hizmeti sağlamaya devam edeceklerini de açıklayarak, haftalık 7 gün ve toplamda 1500 lirayla sınırlı bu hizmetin yılda iki kez geçerli olacağını söyledi. Murteza, “Kurumsal müşterisi olan kişilerin araçlarıyla ilgili olarak birebir araç verme konusunda çalışmamız var. Gelen eleştirilere sonuna kadar saygılıyız ve hepsini alt alta yazarak acentelerimizle birlikte doğru kararı bulacağımıza inanıyorum” dedi.

Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu Başkanı Murat Büyükçelebi
Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu Başkanı Murat Büyükçelebi

TÜSAF Başkanı Murat Büyükçelebi: Acenteler arada kalıyor

Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu (TÜSAF) Başkanı Murat Büyükçelebi de ikame araç konusunda bir düzenleme olması gerektiğine inananlardan. Bu konunun sektöre olumsuz olarak yansıdığına dikkat çeken Büyükçelebi, “Sigortalının ihtiyacı olduğunda ya da hasar ortaya çıktığında bunu hızlı bir şekilde karşılayabilmesi önemli. Fakat pandemi nedeniyle araçların fazla üretilememesi ve bunların temininde yaşanan problemler sektöre olumsuz anlamda yansıdı. Öte yandan ikame araç sadece araç bulmayla ilgili bir problem değil. Yedek parça teminiyle ilgili olarak süreçlerin uzamasıyla ilgili de problem var. Maalesef sigorta acenteleri tüm bu konularda arada kalıyor” diye konuştu. Büyükçelebi, bununla ilgili birtakım aksiyonlar alındığına belirterek, “Ankara Sigorta, ikame araç hizmetini kaldırdı. Önümüzdeki günler ne getirecek hep birlikte göreceğiz. Bizim de birtakım düşüncelerimiz var ama hizmet sektöründe çalıştığımız için vatandaşın beklentilerini de karşılamamız gerektiğini düşünüyorum” şeklinde konuştu.  

Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen

Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen: İkame araçsız poliçe yapabiliriz

Aksigorta Genel Müdürü Uğur Gülen ise, ikame aracın kasko sigortaları için önemli bir değer önerisi olduğuna vurgu yaparak, “Müşteri kaza yaptığında tamir sürecinde araçsız kalmaması için bir araç veriyoruz. O kapsamda bakıldığı zaman ikame araç müşterinin çok kıymet verdiği bir değer önerisi” dedi. İkame aracın poliçelerden çıkarılmasının bir miktar fiyat indirimi sağlayacağını söyleyen Gülen “Bazı müşteriler bunu tercih ederken bazıları etmeyebilir. Aksigorta olarak ikame araçsız poliçe yapabiliriz. Bugün müşteri ben ikame araç istemiyorum dediği zaman zaten ürünün bir modülerliği var. Onu iptal edebiliriz ama ben çok anlamlı olduğunu düşünmüyorum. İkame aracı olmayan bir poliçe almak müşteri tercihi olmayacaktır” şeklinde konuştu 

İkame araç konusunun özellikle yazın ve bayram dönemlerinde problem olduğuna dikkat çeken Gülen, şöyle devam etti: “İstanbul’dan Güneye büyük bir tatil göçü oluyor. Milyonlarca araç başka yere taşınıyor ve kazalar da güneyde oluyor. Bu sefer araç bulmakta zorluk çekiliyor. Ama o tarafta da assistans şirketleri işlerini çok iyi yönetiyorlar.” 

İstanbul Ticaret Odası Sigortacılık Meslek Komitesi ve Meclis Üyesi Eyyup Çelik

İstanbul Ticaret Odası Sigortacılık Meslek Komitesi ve Meclis Üyesi Eyyup Çelik: Memnuniyetten ziyade memnuniyetsizlik yaratıyor

İkame araç konusunun memnuniyet değil memnuniyetsizlik oluşturduğuna dikkat çeken İstanbul Ticaret Odası Meclis Üyesi Eyyup Çelik, “Bence iyi yönetilemeyen, iyi anlatılamayan, en başta da rekabete tabii tutulduğu için son derece kötüleştirilen bir sektör haline geldi. Sigorta şirketlerinin bu konudaki tutumu da yanlış. Bir gün bu müşteri memnuniyetsizliğinin hepimize çok büyük zararları olacak” dedi. Çelik, asistans hizmetlerinin zarar ettikleri bir işi kalitesiz yapmak zorunda kaldıklarına değinerek, “Türk sigorta sektöründe hizmetler ya yapılmıyor ya da maalesef çok abartılıyor. Bana kalırsa bu tür hizmetleri yerinde ve limiti kadar kullandırmak lazım” dedi. Sigorta şirketlerinin bu işi yavaş yavaş kaldırmak niyetinde olduklarını dile getiren Çelik, “Bunun bir poliçesi çıkabilir. Böylelikle hasar anında ya poliçeye ilave edilebilecek ya da ayrıca satılabilecek asistans ürünlerini alabiliyor olmamız gerektiğini düşünüyorum” değerlendirmesinde bulundu.

İkame Araç Nedir?

İkame araç, sigortalının aracı ile yaptığı herhangi bir kaza durumunda tarafsız bir eksper tarafından yapılan incelemeye göre, hasar almış olan aracın trafiğe çıkmamasına karar verilirse; ilgili sigorta şirketinin en kısa süre içerisinde sigortalı için sağladığı yedek araca denir. Sigortalı sürücü için temin edilen ikame aracın, sürücünün aracının özelliklerine en yakın olan araç modelleri arasından sağlanması gerekiyor. İkame araç teminatı her hasar sonrası kullanılmaz. Örneğin, küçük hasar kapsamında kabul edilen vuruk, çizilme ya da boya hasarları gibi durumlarda, sürüş aksamına herhangi bir bozulma olmadığı için ikame araç hizmeti verilmez. Sigorta poliçesi yaptırırken, hangi durumlarda ikame araç teminatından faydalanılacağı konusunu ve kaç gün boyunca bu hizmetten yararlanabileceğinizi detaylı şekilde öğrenmek gerekiyor.

İkame araç sorunu nasıl başladı?

Geçtiğimiz yıl pandeminin de etkisiyle otomotiv pazarındaki mevcut konjonktürden dolayı üretimde ciddi anlamda daralma oldu. Bunda yaşanan çip krizinin de etkisi büyüktü. Sigorta şirketleri ise bu noktada asistans şirketleri aracılığı ile verdikleri ‘ikame araç’ hizmetinde ciddi sıkıntılar yaşadı. Sigorta şirketleri bu hizmeti vermek için asistans şirketleri ile çalışıyor. Asistans şirketleri de araç kiralama hizmetleri ile anlaşarak sigortalılara bu hizmeti veriyor. Bu hizmet sayesinde aracı hasar gören kasko sigortası bulunan sigortalı ise asistans şirketinin verdiği kiralık aracı kullanıyor. Fakat özellikle yaz aylarında otomobil pazarında yaşanan daralma sonrası hem sıfır hem de ikinci el fiyatları da ciddi oranda yükseldi. Araç kiralama şirketleri ellerindeki araçları kiralama yerine satmayı tercih etti. Sıfır araçların fiyatları çok arttığı için kiralama şirketleri filolarına yeni araç katamadı. Yine turist sayısında yaşanan artış nedeni ile kiralık araçların büyük bir kısmı tatil bölgelerinde kullanıldı. Tüm bunların sonucunda ise arada kalan ise sigorta şirketleri ve sigortalı oldu. Sigorta şirketi poliçede yazan hizmeti veremezken, sigortalı ise bu hizmeti alamadığı için mağdur oldu.

1 Yorum

  1. Merhaba 26 yıldır sigorta , otomotiv, kiralama şirketlerinde yöneticilik yaptım. İkame aracın problemindeki gerçek sorunun araç bulunabilirliği veya hizmetin verileceği lokasyon ile ilgisinin olmadığını net olarak ifade edebilirim. Araç bulunurluğu problemi olsa bu gün ülkemize gelen yurt dışı ve yurt içi turistlere de araç temini yapılamaz. İkame araç sorunun ortaya çıkaran net unsur doğru fiyat parametresi ile kiralık aracı sağlayan firmalara doğru günlük araç kira bedelinin ödenmemesinden kaynaklanmaktadır. Düşünseniz araç satın alıyoruz kiraya vererek kazanç elde ediyorsunuz sonra 2. Elinden para kazanıyorsunuz böyle bir akışı olan işe herkes yatırım yapmak ister işin gerçeği poliçelerden assistanlara verilen ücret az buna bağlı assistans şirketleri de kendi karlılıklarına bağlı ikame kiralayan şirketlere düşük bedeller ile bu işi yaptırmak zorunda kalıyorlar. İkame sektörünün hizmet veren tedarikçinin tek büyük bir firma olması bu işi daha zorlu hale getiriyor. Çözümü ikame kiralık araç firmaları ile protokoller yaparak hizmet verecek araç adetlerini tahmini hasar frekansına göre protokol altına almak ve yazın yoğun dönemde günlük kiralama firmalarının fiyatlarına yakın fiyatlar ile ikame araç firmalarına fiyat tarifesi uygulanması bu anlamda yaz farkı tarife kışın farklı tarife uygulanmalı bu sayede yazın yüksek fiyat veren assistans firmalarına araç vermeyi tercih edeceklerdir kışın rezervasyon alabilmek için . Hizmet ve vale araç teslim maliyetinin azalması için hasar yoğunluğunun olduğu servislerde ikame araç şirketlerinin ofis açması uygun olacaktır ben danışmanlık yaptığım bir şirkette bu uygulamayı yapmaya başlatıyorum verim ve sonucunu sizin ile paylaşırım.
    Bilal Boğaz

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER