20 Nisan 2024, Cumartesi
spot_img

Mal canın yongası, güvencesi ise ‘nakliyat sigortası’

Dünyada riskler azalmıyor, aksine artıyor. Yaşanan pandemi süreci de bunu çok net bir şekilde ortaya koydu. Bu süreçte önemi daha da artan branşlardan birisi de nakliyat sigortaları oldu. 2021 yılında ithalat ve ihracattaki artışa bağlı olarak nakliyat sigortalarına olan talebin daha da artması bekleniyor.

SEVGİ BAŞARAN /SİGORTAMEDYA

“Mal canın yongası.” Atalarımızın yüzyıllar öncesinde söylediği bu söz hâlâ geçerliliğini koruyor. Dünyada riskler azalmıyor, aksine artıyor. Yaşanan pandemi süreci de bunu çok net bir şekilde ortaya koydu. Bu süreçte önemi daha da artan branşlardan birisi de nakliyat sigortaları oldu.

Pandeminin yaşandığı ilk dönem poliçe adetlerinde düşüş yaşanan nakliyat sigortalarında sektör 2021 yılı için oldukça umutlu. Doğa Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Tümer; yaşanan bu süreçte “Mal sahibi ve/veya taşımayı yapan firma riski en minimuma indirse dahi; sigorta yaptırmaları ve kendilerini güvence altına almaları gerekiyor. Mal sahibi veya taşıyıcı firmalar; taşıma esnasında gerçekleşebilecek hasarların karşılanması için poliçe yaptırmaları şirketlerin yararına olacaktır” diyor ve ekliyor; “İthalat ve ihracak yapanlar bu sigortası ihmal etmesin.”

ECB Sigorta ve Reasürans Brokerliği Genel Müdürü Cenk Ecevit de 2021 yılının ikinci çeyreğinden itibaren nakliyat sigortalarında bir artış beklediklerini söylüyor. Ecevit, “İthalat ve ihracatta hareketliliğin yılın ikinci çeyrek sonu itibariyle gerçekleşmesi ile nakliyat sigortalarında da artış görülmesini bekliyoruz” diyor.

İthalat ve ihracat yapanlar bu sigortayı ihmal etmesin

Doğa Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Tümer

İthalat ve ihracat yapan tüm firmaların mutlaka mallarını sigortalamaları gerektiğini belirten Doğa Sigorta Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Tümer, gönderilen emtialar için tüm tedbirler alınmış olsa bile karayolu, denizyolu olsun veya havayolu fark etmeksizin risklerin mevcut olduğuna dikkat çekti. Tümer, “Mal sahibi ve/veya taşımayı yapan firma bu riski en minimuma indirse dahi sigorta yaptırmaları ve kendilerini güvence altına almaları gerekiyor. Taşıma sırasında emtiaya gelecek ciddi bir hasar, satıcı firmanın bütün maliyet hesaplarını alt üst edebilir. Malzemeyi yeniden imal etmesi gerekebileceği gibi alıcı firmayla olan anlaşma şartlarına uymamış olması gündeme gelecektir. Bu durumdaki bir satıcı firmanın nakliye sigortasını ihmal etmeden yapmış olması, en azından malzemeye gelebilecek hasarın zararını telafi etmesini sağlar” açıklamasını yapıyor.

Talep daha da artacak

“2021 senesinde ithalat ve ihracatta gerçekleşecek artışlar, nakliyat sigortalarında da talep artışına sebep olacaktır” diyen Tümer, şöyle devam ediyor: “Nakliyat sigortalarında verilen teminatlar, uluslararası kullanılmakta olan Enstitü klozları çerçevesinde yapıldığı için teminatlarda değişiklik olmaz. Fakat bununla birlikte tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de nakliyat sigortalarında Covid-19 istisna klozları uygulanacaktır.”

Doğa Sigorta olarak özellikle sektörde CMR (Uluslararası Nakliyeci Sorumluluk) ve FFL (Taşıma Aracısı Sorumluluk) sigortalarında önemli bir paya sahip olduklarını belirterek, 2020 yılında bu alandaki üretimlerini önemli oranlarda artırarak nakliyat branşında sektör 7’nciliğine ulaştıklarını söyledi.

Pandeminin etkileri 2021 yılında da belirleyici olacak

Nakliyat emtea sigortalarının ticari hareket ile birlikte devreye giren aktif bir ürün olduğunu vurgulayan ECB Sigorta ve Reasürans Brokerliği Genel Müdürü Cenk Ecevit; Bu nedenle ticaret hareketliliğin azalması durumlarında ithalat ve ihracat işlemlerinde de durgunluk olacağından doğal olarak nakliyat sigortalarında da durağanlık yaşanıyor” diye konuştu.

Pandeminin etkilerinin 2021 yılında da nakliyat branşında yine çok belirleyici olacağını kaydeden Ecevit; ikinci çeyrekten itibaren nakliyat sigortalarında bir artış beklediklerini söylüyor. Ecevit, “İthalat ve ihracatta hareketliliğin yılın ikinci çeyrek sonu itibariyle gerçekleşmesi ile nakliyat sigortalarında da artış görülmesini bekliyoruz. Yaşanan pandemi ‘gecikme bazlı’ teminatlar ve ‘kâr kaybı/geç başlangıç’ gibi; nakliyat emtea teminatlarındaki bazı özel ilaveleri ciddi etkiledi. Sigortacılar bu tür unsurlara artık teminat vermiyorlar ve sanırım bir süre daha böyle gidecek. Ancak konvansiyonel teminatlar açısından farklı bir durum yaşanmadı, yaşanması da beklenmiyor” yorumunu yapıyor.

Birçok avantaj sunuyor

Emtea sigortalarının sigortalılara sunduğu avantajlardan da bahseden Ecevit,

“Nakliyat esnasında meydana gelebilecek; sigortacının istisna etmediği her türlü fiziki riskin teminat altına alınması en büyük avantaj. İlaveten nakliyat emtea sigortalarının özellikle yurtdışı işlemlerinde; yüzde 10 gibi klasik ilave bedelle alınabiliyor oluşu salt emtea bedelinin değil; olası ilave navlun ve/veya ilave hasar masraflarının da tazmin kolaylığını sağlıyor. Bu tür özellikler diğer sigorta branşlarında çok karşılaşılabilen unsurlar değil” dedi. Ecevit, 2021 yılında nakliyat sigortaları branşında yeni ürün planlamasından öte; mevcut ürünlerde modifikasyon beklentisinin hâkim olduğunu söyledi ve ekledi; “Sigortacılık malumunuz sigortaladığınız unsurlara göre değişim göstermesi gereken bir sektör. Örneğin 2021’de droneların mikro teslimatta devreye girmesi; normalde olmayan ‘drone ile taşıma riskleri’ gibi ilave klozların da işleme girmesin sebebiyet verebilir.”

Korsanlara karşı da teminat sağlanıyor

Cenk Ecevit, nakliyat emtea sigortalarında genel anlamda; korsanlık gibi riskler için de teminat sağlandığına dikkat çekiyor. Ecevit, konuyu şu şekilde açıklıyor; “Tabi bazı sigortacılar bu riskin ağır olduğu bölgelere istisna getirebilir; ilave muafiyetler getirebilir. Taşınan malın bu tür bir risk sonucu sigorta poliçesine göre tazmin edilebilmesi için sigortalının gönderim yapacağı bölgeyi bilmesi; forwarder veya gemi acentesi ile istişare ile poliçe şartlarını oluşturması esastır. Doğrusu navlun maliyeti endişesi; seferi yapacak gemi sayısı az olması gibi sebeplerle bu tür kontroller genel atlanabiliyor. Ancak mal sahibinin bu tür riskleri unutmaması; sigorta alımını da ciddi proses olarak değerlendirmesi bu noktada çok önemli.”

Nakliyat sigortası nedir?

Nakliyat Emtea Sigortası, herhangi bir yükün, onu taşımaya uygun karayolu havayolu; denizyolu ve demiryolu nakil vasıtalarıyla bir yerden bir yere taşınması esnasında uğrayabileceği hasar ve kayıpları poliçede belirlenmiş Nakliyat Sigortası Genel Şartlar ve Özel Şartlar kapsamında güvence altına alan bir sigorta çeşidi. Bu sigortanın teminatları yükün cinsine ve nakliyat türüne göre değişiyor. Deniz yolu ya da karayolu üzerinden taşınacak yükler elbette farklı teminatlarla güvence altına alınıyor. Nakliyat sigortası çeşitleri, yük taşınırken hangi risklerin güvence altına alınacağına göre değişiyor. Dar teminat, yükü sadece bazı risklere karşı güvence altına alıyor. Geniş teminat ise her türlü riski kapsıyor. Eğer yükün tamamen zarar görmesi ve tekrar kullanılamayacak hale gelmesi durumlarına karşı bir güvence isteniyorsa; Tam Zarar Görme teminatı devreye giriyor.

Nakliyat Sigortası hangi hasarları kapsıyor?

– Hırsızlık durumları

– Boşaltma ve yükseleme aşamasında meydana gelebilecek kazalar

– Doğal afetler sebebiyle meydana gelecek hasarlar

– Emtia nakliyat sigortasında sigortalının kasti hareketlerinden meydana gelen zararlar, olağan akma; fire, aşınma veya yıpranmadan kaynaklanan hasarlar; malların kendi kusuru veya ambalaj yetersizliğinden kaynaklanan hasarlar ise karşılanmıyor.

– Savaş, grev, kargaşalık ve halk hareketleri gibi rizikolar ayrıca sigorta edilebiliyor.

– Kıymet nakliyat ise kıymetli maden, evrak, para ve benzer şeylerin taşınmaları sırasında söz konusu olabilecek tehlikelere karşı teminat sağlıyor.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER