28 Mart 2024, Perşembe
spot_img

Sigorta sektörü ENFLASYON sınavı veriyor

Dünya ekonomisinin ve sigorta sektörünün amiral gemisi ABD’de yaklaşık 10 yıldır sigortacılık yapan Great Park Sigorta Brokeri İlker Yıldız, yüksek enflasyon nedeniyle sigorta sektörünün zor bir sınav verdiğini vurguluyor. Yıldız, “Daha önce aynı ürünü aynı rakama alabiliyorduk. Şu son iki yılda her şey arttı. Bu da primlerin artmasına neden oldu. Durumu müşterilerimize anlatmaya çalışıyoruz” açıklaması yaptı.

SİGORTAMEDYA / GAZETE SİGORTA

Dünya ekonomisi enflasyonla mücadele ediyor. Koronavirüs, çip, enerji, gıda gibi birçok konuda baş gösteren krizlere bağlı olarak dünyanın başına bela olan yüksek enflasyon, ülkelerin şu anda öncelikli sorunları arasında yer alıyor. Ekonomistlere göre sektörlerde dengeleri değiştiren yüksek enflasyon daha uzun bir süre baş ağrıtacak.  Enflasyon değerleri, sigorta sektörünü yakından ilgilendiriyor. Prim değerlerinin belirlenmesinde enflasyon oranları kilit bir rol oynuyor. Enflasyonun sektöre etkisini dünya ekonomisinin ve sigorta sektörünün amiral gemisi ABD’de yaklaşık 10 yıldır sigortacılık yapan Great Park Sigorta Brokeri İlker Yıldız ile konuştuk. Sigorta Ekranı’nda Sigorta Medya Genel Yayın Yönetmeni Can Kantar’ın konuğu olan Yıldız, Amerika’da yüzde 8,5 olarak açıklanan enflasyon oranının son 40 yılın en büyük enflasyon oranı olduğunu dile getirerek “Daha önce aynı ürünü aynı rakama alabiliyorduk. Şu son iki yılda her şey arttı. Primlere de yansıması oldu. Araç otomobil sigorta sektöründe kazalardan sonra tamir masraflarının yükselmesi, araç fiyatlarının yükselmesi ve araç fiyatlarının artması nedeniyle sigorta ödemeleri de arttı. Bu da primlerin artmasına neden oldu” diye konuştu.

Yıldız, Amerika’da iyi sürücü olan ve kaza yapmayan insanların sigorta primlerinin düşeceği yönünde bir beklentisi olduğuna dikkat çekerek “Böyle bir alışkanlık var Amerika’da. Ancak şu an primler artıyor. Biz de bu durumu müşterilere anlatıyoruz. Sigorta firmaları Covid-19 ile ilgili tüm tedavileri ücretsiz olarak karşıladı. Bu da hem sigorta firmalarına büyük bir sorumluluk ve masraf getirdi hem de müşterilere yansıdı. Şu an kazalar da arttı ve bu durumda da yansıyor sigortalara”  açıklamasını yaptı.

ABD’de başkanlık seçimlerinden dolayı hararetli günler yaşıyor. Joe Biden ile Donald Trump arasında yaşanan çekişmeli seçim, toplumsal gerginliklerin gölgesinde geçiyor. Seçim sonrasında sivil kargaşa çıkması bile bekleniyor. Diğer taraftan da pandemi nedeniyle tüm dünyada olduğu gibi ABD’de sıkıntılar söz konusu. Bu süreçte ülkedeki sigorta sektörü de en yoğun dönemlerinden birini yaşıyor. Şirketler toplumsal olayların çıkma riskine karşı sigorta ürünlerine talep gösterirken, ülkede sağlık sigortalarına olan ilgi de artmış durumda. ‘ABD’de sigortacı olmayı, üstelik bir Türk olarak sigortacılık yapmayı’ ülkede 6 yıldır sigortacılık yapan İlker Yıldız ile konuştuk. pandemi sonrasında ülkede sağlık sigortalarına talebin arttığını söylüyor. Son dönemde şirketlerden daha fazla gelir kaybı sigortası talebi geldiğini ancak sigorta sektörünün buna pek yanaşmadığını dile getiriyor.

Pandemi sigorta bilincini arttırdı

Tüm sektörler gibi sigorta sektörünün de pandemiden etkilendiğini söyleyen Yıldız, yüzyılda olacak afetlerden birine sigorta sektörünün hızlı reaksiyon verdiğini söyledi. Yıldız, sigorta sektörünün bu döneme hemen adapte olduğunu belirterek “Pandemi sonrasında sigorta pazarında herhangi bir sorun yaşamadık. Amerika’da şu an sigorta sektörü pandemi öncesi gibi. Ancak tabi bilinç artmış durumda. Enflasyon oranı insanları zorluyor. Bütçeye göre bilince göre bazıları kesiyorlar, bazıları kaldırabiliyor. Umarım dünya bir an önce eski haline döner ve sigorta bilinci artmaya devam eder” dedi. Araç ve sağlık sigortasının olmazsa olmaz olduğuna dikkat çeken Yıldız, pandemi sonrasında da bu ürünlere olan ilginin aynı şekilde devam ettiğini söyledi. Yıldız, şöyle devam etti: “Özellikle sağlık sigorta sektörü, hayat sigorta sektörü, pandemi öncesi ve pandemi zamanında şu anki kadar talep görmüyordu. Pandemi sonrasında özellikle hayat ve ferdi kaza sigortalarına talep oluştu. Pandemi insanların bilinçlenmesini sağladı ve bizim işimiz kolaylaştı. İnsanlara çok fazla anlatmamıza gerek kalmadı. Araç, konut, iş yeri sigortalarında çok fazla değişiklik olmadı.”

Bilinçlendirme okullarda başlıyor

Amerika’da okullarda sigorta bilinçlendirme konusunun yaygın olduğunu aktaran Yıldız, “Özellikle hayat sigortası, emeklilik gibi yatırım sigortaları ve bu sigorta firmalarının çocuklar için sunmuş olduğu birikimli hayat sigortaları var. Çok çeşitli dizayn edebiliyoruz. Çocuk doğduğu anda başlayan sigortalar var. Üniversite başlayana kadar birikim sağlayabiliyor. O birikimle üniversite masrafları karşılanıyor. Okullarda bu sunumlar oluyor. Okul aile birlikleri uzmanları çağırıyor ve velileri bilinçlendiriyorlar” diye konuştu.

Mağdur işletmelere özel teminat

Pandemi döneminde çok sayıda işletmenin olumsuz etkilendiğini dile getiren Yıldız, Amerika’da sigorta poliçelerinde Business Instructions adında bir teminat olduğunu belirterek “İşletmeler poliçelerinde bu teminata sahipse sigorta firması tazminat ödüyor. Zararını en aza indirme konusunda yardımcı oluyor. Bir eyalette bu yasalaştırıldı ve pandemi döneminde mağdur olan işletmelere sigorta firmaları çok büyük ödemeler yaptı. Ondan sonra çok büyük talep oldu bu sigortaya. Sigorta firmaları bu süreçte işletmeler yüksek miktarda ödemeler yaptı” açıklamalarında bulundu.

Trafik sigortaları eyaletlere göre değişiklik gösteriyor

Trafik sigortaları hakkında konuşan Yıldız, zorunlu trafik sigortası yaptıklarını aktardı. Türkiye’deki değer kaybı uygulamasına benzer bir uygulamanın Amerika’da da olduğunu ifade eden Yıldız, “Bu sigortayı insanlar iki şekilde alabiliyorlar. Aracı sıfır alırken kredi almış olduğu firmadan aracın üzerine ilave para ödeyerek ya da kasko poliçesine ilave ödeme yaparak o teminatı alıyor. Bu durumda sigorta firması, sıfır aldığınız aracınızın borcunu ödenmeye devam ederken kaza yapmanız ve aracın pert olması durumunda kalan borcunuzla aracın değeri arasında bir boşluk kalıyorsa o farkı ödüyor.” dedi. Yıldız, elli eyalet hepsinde de limitlerin farklı olduğuna dikkat çekerek “Kaliforniya’da karşı tarafa vermiş olduğunuz zararda beş bin dolar. Bedensel yaralanmalar ile araca vermiş olduğunuz teminat limitleri farklı. California’da bedeni yaralanmalarda minimum teminat limiti kişi başı beş bin dolar. Teksas eyaletinde otuz bin dolar. Beş bin ile iki yüz elli bin arasında değişiyor bu durum” dedi.

Finansal sigortalar Amerika’da zorunlu

Finansal sigortalar hakkında bilgi veren Yıldız, bu sigorta türünün Amerika’da 25 ve üzeri çalışanı olan şirketler için zorunlu sunulan bir sigorta olduğunu söyledi. Yıldız, bunun bir paket olarak çalışanlara sunulduğunu belirterek “Çalışanlar da bunları alıyor ve sorun olmuyor. Covid ile birlikte bir bilinç oluştu. Bir şey anlatmamıza gerek kalmıyor. Amerika’da hayat sigortasında yüzde 16 oranında ciddi bir artış oldu. Bu da yüz yılın en büyük artışı. Biz de acentemizde yüksek oranlarda sigorta poliçeleri düzenledik” şeklinde konuştu.

ABD’de yangın çıktıktan sonra sigorta firmaları yeni sigortalamaya izin vermiyor

İklim değişikliği kaynaklı felaketlerin sigorta sektörünü de yansıdığını ifade eden Yıldız, “Her yerde farklı iklim koşulları mevcut ve afetler de ona göre değişiyor. Kaliforniya’da yangınlar çok yaygın. Amerika’da bazı afet sigortaları ayrı tutuluyor. Bazı bölgelerde ayrı bir teminat olarak alınması gerekiyor. Kaliforniya’da oluşan yangınlarda evlerde hasarlar oluştu. Bu da mali artışlara neden oldu” dedi. Riskli bölgelerdeki sigorta düzenlemelerine de değinen Yıldız, ”Yangın çıktıktan sonra sigorta firmaları yeni sigortalamaya izin vermiyor. Sonrasında aciliyet kalktığında poliçeler düzenleniyor. Çok fazla kayıp yaşandıysa sigorta şirketi de poliçelerini azaltmaya gidebiliyor. Sigorta firmaları gelir gider olarak kayıplarını araştırarak karar veriyorlar ancak bazen sigorta firmaları iki ay öncesinden riskten dolayı poliçenizi yenilemek istemiyoruz bilgisi de verebiliyor. İnsanlar da farklı sigorta firmalarına yöneliyorlar” ifadelerini kullandı.

Dijitalleşmeye yatırım yapan her durumda başarılı oluyor

Dijitalleşme hakkında konuşan Yıldız, Amerika’da sigorta firmalarının dijitalleşmeye çok para harcadıklarını söyleyerek “İnsan olmadan direkt poliçe yenileme gibi işler için büyük yatırımlar yapıyorlar. Biz de kendi acentemizde dijital programlara sahibiz. Dijitalleşme ile hız artıyor, tüketici için de önemli. Özellikle genç nesil hızlı ulaşılabilen kolay platformlara yöneliyor. Sigorta belgelerine aplikasyon üzerinden kolay ulaşılabildiği için daha çok tercih ediyor insanlar. Ama en nihayetinde sağlık ve araçta olabilir. Çok farklı ürünler var. İş yeri ve çalışan sigortalarında mümkün olmasa gerek. Onun insan etkisi çok fazla. Onların sorularına cevap vermek gerekiyor. Bazı insanlar görerek yapmak istiyor, bazıları telefonla ulaşmayı tercih edebiliyor. Sigortaya göre değişiyor. Her durumda dijitalleşmeye yatırım yapanlar başarılı oluyor.” dedi.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER