28 Mart 2024, Perşembe
spot_img

‘Sigorta Tahkim Komisyonu sektörün kalitesini yükseltiyor’

Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK), Sigorta Tahkim Komisyonu’nun 2020 yılı çalışmaları hakkında açıklamada bulundu. SEDDK Başkanı Türker Gürsoy, “2009 yılından bu yana sektörün kalite standartlarını daha da yukarı çekerek önemli görev üstlenen Sigorta Tahkim Komisyonu 128 bin 881 adetlik rekor başvurunun olduğu 2020 yılında 105 bin 871 adet başvuruyu sonuca bağlama başarısı gösterdi” dedi.

Sigorta Tahkim Komisyonu başta Covid-19 pandemisi olmak üzere birçok zorluğun bir arada yaşandığı 2020 yılını başarılı bir şekilde geride bıraktı. 128 bin 881 adetlik başvuru ile uyuşmazlık kabullerine başladığı; 12.08.2009 tarihinden bu yana en yüksek başvuru sayısına ulaşılan 2020’de 105 bin 871 adet dosya sonuca bağlanırken; 1 milyar 125 milyon TL tutarında anlaşmazlık çözümlendi.

Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu (SEDDK) Başkanı Türker Gürsoy; “Sigorta Tahkim Komisyonu, hızlı çözüm üretmesinin yanında, uzman ve tarafsız sigorta hakemleri tarafından inceleme işlemlerinin yapılması dolayısıyla da adil bir çözüm sunuyor” dedi.

Toplam 529 bin 517 adet başvuru

Sigorta sistemine olan güvenin arttırılmasında önemli bir görev üstlenen Sigorta Tahkim Komisyonu’na 2020 yılında 128 bin 881 adetlik rekor bir başvuru yapıldığının altını çizen Gürsoy sözlerini şöyle sürdürdü: “Sigortacılıkta tahkim çerçevesinde, Komisyonun uyuşmazlık kabullerine başladığı 12.08.2009 tarihinden 31.12.2020 tarihine kadar geçen sürede komisyona toplam 529 bin 517 adet başvuru yapıldı. Söz konusu başvuruların 525 bin 588 adedi (yüzde 99)  hayat dışı sigorta branşlarına;  3.929 adedi (yüzde 1) ise hayat sigorta branşlarına ait. Özellikle ilk dosya kabulünden bu yana her yıl yapılan başvuru sayısında yıldan yıla artış dikkat çekerken; ülkemizde ilk Covid-19 vakasının görüldüğü Mart 2020 sonrası yılın ikinci çeyreğinde komisyona yapılan başvuru sayılarında gerçekleşen önemli azalışa rağmen; 2019 yılına kıyasla 2020 yılında da komisyona yapılan başvuru sayılarındaki artış trendi devam etti.”

Gürsoy, “31.12.2020 tarihi itibarıyla komisyona ülkemizin 81 ilinden de başvuru yapılırken, 2020 yılındaki başvuruların yüzde 58’i İstanbul’dan, yüzde 21’i ise Ankara’dan oldu. 2020 yılında, komisyona yapılan başvurulardan karara bağlanan 105 bin 871 adet dosyada başvuran (davacı) taraf 1 milyar 468 milyon TL tazminat talep ederken; sigorta tahkim hakemleri 1 milyar 125 milyon TL tutara hükmetti. Aynı yıl, uyuşmazlık konusu dosyaların hakemlere intikalinden itibaren; tahkim uyuşmazlık hakemlerinin dosya başına ortalama çözüm süresi 85 gün, itiraz hakemlerinin ise 56 gün olarak gerçekleşti” diye konuştu.

Başvuruların yüzde 89’u trafikten

2020 yılında komisyona yapılan başvuruların branş bazında dağılımı ve uyuşmazlık konusu tutarlar hakkında detayları paylaşan SEDDK Başkanı Türker Gürsoy; “2020 yılında komisyona yapılan başvuruların yüzde 89’luk kısmı trafik branşına ilişkin olurken; ardından yüzde 8 ile Kasko, geriye kalan yüzde 2’lik kısım ise içine tarım; yangın ve zorunlu koltuk ferdi kaza branşlarından geldi. Öte yandan 2020 yılında yapılan başvuruların yüzde 72’si hakem kararlarının kesin olduğu (itiraz yoluna gidilemeyen) 0-5000 TL arasındaki tutarlara ilişkin olurken, yüzde 16’lık kısım 5 bin-15 bin TL; yüzde 7’lik kısmı 15 bin-40 bin TL ve yüzde 5’lik kısmı da 40 bin TL üstü tutarlardan oluştu” şeklinde açıklama yaptı.

111 bin 96 adet uyuşmazlık başvurusu hakemlere intikal etti

2020 yılı içerisinde 111 bin 96 adet uyuşmazlık başvurusunun hakemlere intikal ettirildiğinin de altını çizen Gürsoy; “Söz konusu dosyaların 25 bin 141’inde (yüzde 23) hakemler üçer kişilik heyet olarak görevlendirilirken; 85 bin 955’inde (yüzde 77) ise uyuşmazlık miktarı dikkate alınarak dosyalar tek hakeme tevdi edildi. Aynı süre zarfında 29 bin 893 dosya da itiraz hakem heyetlerine iletildi. Bu itiraz başvurularının 29 bin 303 adedi sonuçlandırılırken; bunların 3 bin 56 adedi (yüzde 10) hem başvuru sahibi hem de sigorta şirketi tarafından gerçekleştirildi. 10 bin 144 adet dosya (yüzde 34) sadece başvurusu sahibi; 17 bin 44 adedi (yüzde 56) ise sadece sigorta şirketi tarafından yapıldı. Yapılan itirazlardan 4 bin 175 adedi (yüzde 14) başvuran lehine; 4 bin 199 adedi (yüzde 14) sigorta şirketi lehine sonuçlanırken; 21 bin 9 adet dosya da(yüzde 72) ilk kararın onanması şeklinde gerçekleşti. Bu arada 2020 yılında hakemler kendilerine yöneltilen uyuşmazlık başvurularının yüzde 45’ini aynen kabul ederken; yüzde 25’ini ise kısmi olarak kabul etti. Ayrıca aynı yıl hakemler söz konusu başvuruların yüzde 29’unu ise reddetti” dedi.

Mahkemelere göre çok daha avantajlı

Gürsoy, gerek sektörün gerek sigortalıların Tahkim Komisyonu’na olan güveninin her geçen gün artmasının kendilerini mutlu ettiğinin altını çizerek; “Tahkim sitemi gerek maliyet gerek sürat açısından mahkemelere göre çok daha avantajlı bir sistem ve mahkemelerimizin üstündeki yükü büyük ölçüde azaltıyor. Tahkim Komisyonu’nun göreve başladığı günden bu yana sektörün kalite standartlarını daha da yukarı çekerek; önemli bir işleve de sahip olduğunu unutulmamalı” diyerek sözlerini tamamladı.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER