20 Nisan 2024, Cumartesi
spot_img

‘Trafikte tavan fiyat 2 yıl sürer, havuz kalıcı olur’

Trafik sigortasında oluşan kaos ortamında Hazine’nin havuz sistemini tercih ettiğini belirten Neova Sigorta CEO’sı Özgür Koç, tavan fiyatı uygulamasının en az iki yıl daha devam edeceğini, havuzun ise kalıcı olacağını vurguluyor.

Neova Sigorta Genel Müdürü Özgür Koç
Neova Sigorta CEO’sun Özgür Koç

Geçen yıl Türk sigorta sektörü ile ilgili tartışmalara damgasını, önceki yıllarda olduğu gibi gene ‘trafik sigortası’ vurdu. Tavan fiyat uygulaması ve riskli sigortalılar için başlatılan havuz sistemi ile ilgili tartışmalar halen sürüyor. Hayatımız Sigortalı Dergisi olarak geçen ay Neova Sigorta CEO’su Özgür Koç’u ziyaret ettik. Sigorta sektörü ve Neova Sigorta ile ilgili olarak söyleştiğimiz Koç, tavan fiyatı uygulamasının en az iki yıl daha devam edeceğini, havuzun ise kalıcı olacağını vurguluyor. Yapılan düzenlemeyle 2017 Nisan ayında zorunlu trafik sigortasında getirilen “Riskli Sigortalılar Havuzu” sistemi için, “Başka çözüm önerilerimiz de vardı; ama oluşan kaos ortamında Hazine bu yöntemi tercih etti” diyen Koç, bu sene negatif anlamda trafik sigortasının yıla damgasını vurduğunu ve Nisan’da getirilen tavan fiyatı uygulamasıyla ciddi bir küçülme olduğunu söyledi.

Yargıtay’ın kararı olumlu

Sektörde tavan fiyat uygulamasının sonucu daralma olmakla birlikte iyi gelişmelerin de olduğunu ifade eden Koç, bu konuda son açıklanan Yargıtay kararına dikkat çekti. Söz konusu Yargıtay kararıyla trafik kazasıyla yüzde yüz kusurlu olarak vefat eden veya sakat kalan kişinin ailesine trafik sigortası tazminatı ödenmeyeceği hükme bağlanmış olduğunu belirten Koç, “Önceki kararda 2012’den beri kusurlu sürücüye veya ailesine tazminat ödeniyordu ve bu durum sektöre geriye dönük çok büyük bir tazminat yükü getirmişti. Trafik sigortasındaki kaosun nedenlerinden biri buydu. Bunu şimdi bertaraf etmiş olduk” ifadelerini kullandı.

ozgur koc
“Acenteler ve bankacılar eşit şartlarda sigortacılık yapmalı”

Türkiye’de ekonomi büyüdükçe, bir diğer gelişen sektörün otomotiv piyasası olduğunun altını çizen Koç, bu yüzden sigorta sektörü olarak kasko ve trafik sigortasına bağlı olduklarını söyledi. Ayrıca, kasko’nun rayına oturduğunu ve artık bu konuda artık kimsenin şikayet etmediğini ifade eden Koç, Riskli Sigortalılar Havuzu sayesinde trafik sigortasının önümüzdeki senelerde daha iyi sonuç vereceğine inandığını belirtti. Şirketlerin gelirlerine bakıldığında trafik sigortasının bu gelirler içindeki payının neredeyse yüzde 50 olduğunu vurgulayan Koç, “Trafik’e her zaman önem vermeye devam edeceğiz. Getirilen havuz düzenlemesinin de bu kaos ortamında verilmiş bir karar olduğunu düşünüyorum” dedi.

Acenteler ve bankacılar eşit şartlarda sigortacılık yapmalı

Türkiye’nin ve sektörün en büyük sivil toplum örgütü Türkiye Sigorta Acenteleri Federasyonu’nun (TÜSAF), 17-18-19 Kasım tarihleri arasında düzenlediği “Hazırlık Çalıştay”ına konuşmacı olarak katılan Özgür Koç, etkinlik hakkında şu değerlendirmelerde bulundu: “TÜSAF çalıştayı sektörde bir ilk olduğu için çok olumlu buluyorum. Sonuçları takip edilmeli ve devamı gelmeli. Çalıştay’da acentelere ‘Yel değirmenleriyle savaşmayın’ dedim. Bankalar, sigortacılık yapmasın demek olmaz. Bunun yerine bankalar, bizimle eşit şartlarda sigortacılık yapsın diyoruz. Söylediğim bir diğer konu ise şuydu: Bizim üretimimizin yüzde 88’i acenteden geliyor. Hem biz hem de diğer sigorta şirketleri trafiğe çok bağımlı kaldı. Trafik dışı alanları ancak acenteyle açabiliriz. Ne yazık ki trafikle geçinen acenteler. Türkiye’de 1 müşteriye 1.2 poliçe düşerken, bu sayı Avrupa’da 3. Bunu nasıl geliştirebiliriz diye acentelerin düşünmesi lazım.”

Araç değer kaybı belirsizlik yaratıyor

Bilindiği gibi artık trafik kazalarında maddi hasar görmüş araç sahipleri, değer kaybı zararını da trafik sigortasından tahsil edebiliyor. Koç, “Araç değer kaybı tazminatı hesaplama yöntemi, sigorta şirketlerine bir yük getiriyor mu?” sorusuna yanıt olarak, bu konuda hem sektörün hem kendi şirketlerinin önündeki en büyük belirsizliklerden birinin ‘araç değer kaybı’ hesaplaması olduğunu ve bunun da sigorta şirketlerine büyük bir yük getirdiğini vurguladı. Bedeni tazminatlarda yıllarca sıkıntı çektiklerini ama sonunda düzenlemelerle bunu hallettiklerini ve artık yüzde 70-80 gibi bir oranda bunu hesaplayabildiklerini ifade eden Koç, “Aynı şeyi, ne yazık ki araç değer kaybı için söyleyemem. Şimdi yeni taslak konuşuluyor. Böylece düzene gireceğini umut ediyorum” dedi.

İşveren Mali Mesuliyet Sigortası zorunlu olmalı

Hayatımızda, trafik dışında, bireylerin tüm yaşam evrelerinde karşılaşacakları riskleri güvence altına alan diğer sigortalar da büyük önem taşıyor. Bu bağlamda, Neova Sigorta CEO’su Özgür Koç’un çok önemli bir önerisi var: “İşveren Mali Mesuliyet Sigortası, aynı zorunlu trafik sigortasındaki gibi zorunlu hale getirilmeli.” Bu sayede sektöre yeni bir prim geliri olacağını ifade eden Koç, şunları söyledi: “İnsanlara malını zorla sigortalatamazsınız; ama sorumluluklar mutlaka yapılmalı. Büyük fabrikalarda zaten yapılıyor, ama Küçük ve Orta Büyüklükteki Şirketler’de (KOBİ) de zorunlu hale getirilmeli diye düşünüyorum. Küçük işletmelerde de iş kazası oluyor, şirketin sigortası yoksa batma noktasına dahi gelinebiliyor.. İşveren Mali Mesuliyet Sigortası bu nedenle, hem tüketici açısından hem de sigorta şirketleri açısından çok önemli.”

2018’de ‘bakiye’ iade edeceğiz

2010’da faaliyet göstermeye başlayan Neova Sigorta’yı diğer konvansiyonel şirketlerden ayıran önemli bir özelliği var: Türkiye’deki kuruluş amaçlarından birisi olan katılım sigortacılığı yapmak. Neova Sigorta, dünya’nın birçok ülkesinde uygulanan bu modeli, Türkiye’de Hazine’ye teklif eden ve yönetmeliğin hazırlanmasında büyük emeği geçen bir şirket. Bu modeli de ‘şirketin kârını sigortalılarla paylaşmak ve faizsiz gelir elde etmek’ olarak açıklayabiliriz. Şirket kurulduğundan bu yana, ilk kez kârını 2015’de sigortalılara iade ettiklerini belirten Koç, 2018 içinde bunu ikinci kez yapacaklarını söyledi. Katılım sigortacılığının faiz hassasiyeti nedeniyle sigorta yaptırmayanlar için daha sıcak bir yaklaşım olduğunu ifade eden Koç, “Katılım Sigortacılığı sayesinde sigorta sektörüne farklı bir yorum getirmiş oluyoruz. Bu yöntemde sigortalılar kârımıza ortak, zararımıza ise değil. Zarar oluştuğunda sigorta şirketinin sermayederleri tarafından karşılanıyor. İnşallah, 2018 içinde sigortalı havuzunda oluşan bakiyeyi sigortalılara bir kez daha iade edeceğiz” dedi.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER