18 Nisan 2024, Perşembe
spot_img

Üçüncü çeyrek sonuçları ne anlatıyor?


Merhaba değerli okuyucularımız,

Bir önceki yazımızda, sektörün 2020 yılında özellikle hayat dışında zorlanabileceğini, buna da aniden düşen faizlerin en büyük geliri (yatırım gelirini) dramatik düşürmesinin sebep olacağını belirtmiştik.

Bu arada sektörün 2019 3. çeyrek sonu verileri açıklandı ve aslında şaşırtıcı bir şey oldu. Geçen yılın ikinci yarısından beri her çeyrek 2 puan artan kombine rasyo, bu yıl 2. çeyrek itibariyle yüzde 110’a ulaşmıştı ancak 3. çeyrekte birdenbire 4 puan iyileşmeyle yüzde 106’ya düştü.

Yani hayat dışının operasyonel zararı 4 puan birden iyileşerek yüzde 6’ya düşmüş oldu. Bu aslında sektör için çok iyi haber. Şimdi iki soru akla geliyor, bu nasıl oldu ve iyileşme devam eder mi?

Birinci soruya cevap şöyle. Sektör kaskodaki zararı, sigorta bedelindeki artışların prime yansıması sonucunda bertaraf etmeyi başardı. Trafikte ise fiyat artırma gibi bir opsiyonu olmayan sektör zarar etmeye devam ediyor. Ancak her iki ana branşta da ülke çapında hasar frekansının azalma eğiliminde olduğu görülüyor. Sigorta Bilgi Merkezi (SBM) rakamlarına göre aynı dönemde bir önceki yıla göre trafikte yüzde 8, kaskoda yüzde 15 daha az hasar dosyası açılmış görünüyor. Bunun sebebini soracak olursanız da iki şey söylerim, ekonomik durgunluk sebebiyle azalan araç kullanımı ve kolluk kuvvetlerinin artan kontrolleri.

İkinci soruya, yani “iyileşme devam eder mi?” sorusuna cevabım da şöyle: Keşke ve inşallah; ama zannetmem! İnşallah yanılırım ama genelde artan kârı gören şirketlerimiz son çeyrekte ölümüne fiyat vermeye başlarlar ve dört puan azalan zararı müşteriye indirim olarak verirler diye tahmin ediyorum.

Bu şartlarda 2020 bütçesi yapmak da hiç kolay değil. Zira enflasyon ve faizler düşme eğiliminde ama bu düşüş kalıcı olur mu belli değil. Benim tahminim ise önümüzdeki yıl bu yıldan daha zor olacak, hem teknik hem mali tarafta.

Yine de sektörün 2015 yılında yaşadığı travmayı tekrar yaşayacağını düşünmüyorum. O tarihten sonra gerektiğinde fiyat artırmayı becermeye başlamışız görünüyor. (Kasko mesela)

Geriye de en büyük problem olarak trafik sigortasındaki kronik zarar kalıyor ki o da başka bir yazıya kalsın.

Bu aylık da bu kadar.

Kalın sağlıcakla…….

HAYATIMIZ SİGORTALI / HAZİRAN 2020

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER