28 Mart 2024, Perşembe
spot_img

ZORUNDA MIYIM?

kontrasigortaKontra Sigortacı tüm yazılarıMerhaba değerli okuyucularımız. Bildiğiniz üzere köşemizde iki yıla yakın süredir sigorta sektöründe klişe olmuş konuları işlemeye gayret ediyoruz ve genel olarak sektör hakkında yaptığımız değerlendirmeleri sizlerle paylaşıyoruz. Burada sigorta şirketleri ağırlıklı olmak üzere bugüne kadar acenteleri, brokerleri, Birlik ve Hazine dahil sektör dahilindeki birçok tarafı yazı konusu yaptık (Hatta kendimizi, yani sigorta basınını bile ele aldık!). Bugüne kadar hiç gündem yapmadığımız, ancak son aylarda daha sık gündeme gelmeye başlayan başka bir tarafı yazmak gereği hasıl oldu: Eksperler! Yani, Sigorta Kanunu’na göre: “Sigorta konusu risklerin gerçekleşmesi sonucunda ortaya çıkan kayıp ve hasarların miktarını, nedenlerini ve niteliklerini belirleyen ve mutabakatlı kıymet tespiti, ön ekspertiz ve hasar gözetimi gibi işleri mutat meslek olarak yapan tarafsız ve bağımsız kişi ” olarak tanımlanan, sigortalıyla sigortacı arasında bağımsız olarak tespit yapan ve Hazine tarafından lisans verilen, TOBB bünyesinde kendilerine ait icra komitesi olan yaklaşık bin 400 kişilik bir camiadan söz ediyoruz. Peki neden yazma gereği hasıl oldu diye soracak olursanız, son aylarda iki olay dikkatimi çekti de ondan. Birincisi, bir sigorta şirketinin kendi elemanlarına ya da yetkisiz başka kişilere eksper raporu yazdırmakla Hazine’ye şikayet edilmesi, ikincisi de TOBB’un uygulanmasının zorunlu olduğunu iddia ettiği Eksper Raporu Asgari Tarifesi’nin yayınlanması. Bu da demek oluyor ki, eksperlerle sigorta şirketleri arasında son yıllarda bazı tartışmalar var. Konuyu incelediğimizde ise karşımıza şu gerçek çıkıyor. Eski dönemlerde hasarların çok büyük bir kısmına (özellikle araç sigortalarında) eksper atanırken, son yıllarda şirketler artık her hasara eksper atamıyor. Son yıllarda eksper sayısındaki artış da oldukça fazla olunca, eksperlerin aldığı iş sayısı ve dolayısıyla da geliri oldukça azalmış oluyor. Kavga da bundan çıkıyor herhalde… Alan memnun satan memnunsa üçüncü kişiye gerek kalmıyor Öyleyse şirketler eksper atamıyor da ne yapıyor? Fatura ve beyan üzerinden işlemlerini yapıyor, bir suistimal veya problem görmediği ve sigortalıyla mutabık olarak hasarı tevdi ettiği sürece eksper atamıyor. Yani, alan memnun satan memnun ise, bağımsız bir üçüncü tarafa ihtiyaç kalmıyor. Peki, kanuna göre sigorta şirketinin eksper atama zorunluluğu var mı? Müşteri isterse evet. O da zaten şirket tarafından değil TRAMER sistemi üzerinden otomatik yapılıyor. Yani müşteri, şikayet veya talep etmediği sürece şirket eksper atamak zorunda değil. Eğer şirket, eksper raporu tanzim ediyor ve bunu ekspere değil, yetkisiz kişiye yaptırıyorsa bu açık bir suç. Ancak şirket her hasara eksper atamak zorunda mı? Hayır! Bu tartışmaların üzerine bir de TOBB, bir asgari eksper ücreti tarifesi yayınlayıp, buna uymayan eksperlere ceza uygulayacağını şirketlere duyurunca iş daha da ilginç bir boyut aldı. Duyduğumuza göre, Birlik konuyu Rekabet Kurumu’na götürerek böyle bir tarifeyi uygulama zorunluluğunun serbest rekabete aykırı olduğunu iddia ediyor. Peki, senin fikrin ne derseniz şöyle ifade edebilirim: Ben bugüne kadar çok tarife gördüm; diş hekimleri tarifesi, kuaför tarifesi, şehirlerarası ulaşım tarifesi vs.. Bunların hiçbirinin uygulandığını ise görmedim desem abartmış olmam. Bence fiyatı her zaman piyasa belirler, otorite değil… Günümüz rekabet ve serbest piyasa koşullarında zorlamalar ve tarifeler pek başarılı sonuçlara ulaşmıyor maalesef. Sektörün her bileşeni gibi eksperlerimizin de bu tür zorunluluklardan veya kısıtlamalardan medet ummaktansa kendi işlerinde uzmanlaşmaları ve sigortalı ve sigortacı için “daha sıklıkla ihtiyaç duyulur hale gelmesi” daha uygun bence. Yoksa sigorta şirketine gidip “Niye eksper atamıyorsun?” dersen cevap Dilberay’ın şarkısıyla aynı olur: “Zorunda mıyım?” Kalın sağlıcakla…

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER