27 Nisan 2024, Cumartesi
spot_img

Sala’nın ölümünde zararı hangi sigorta ödeyecek?

Ünlü futbolcu Emiliano Sala’nın uçak kazasında hayatını kaybetmesinden sonra gözler FC Nantes ve Cardiff City FC’ye kulüplerine çevrildi. Zararı hangi kulübün sigorta şirketi karşılayacak? Yoksa hiçbiri değil mi? Sigorta Duayeni Servet Gürkan, şahsi blog’unda bu sorulara yanıt aradı. Gürkan’ın yazısı şöyle… 

Ünlü futbolcu Emiliano Sala, 21 Ocak 2019’da onu Nantes’dan Cardiff’e taşıyan uçağın düşmesinden sonra İngiliz Kanalı’nda kayboldu. Yaklaşık 20 gün sonra cansız bedenine ulaşıldı. Kaza, Emiliano Sala’nın FC Nantes’den Cardiff City FC’ye transferinin gerçekleşmesinden iki gün sonra meydana geldi. Web’de dolaşan bir ses kaydında Sala; seyahat ettiği uçağın durumuna güvenmiyor gibi görünüyordu. Bu kaza, Manş Denizi’nin her iki tarafında da birçok soruyu gündeme getiriyor. Bunların ilki; sorumlulukları tanımlamak ve hak sahibi tüm tarafların zararlarını telafi etmekle ilgili.

Transfer ücreti 39 milyon dolar

Emiliano Sala’nın ortadan kaybolması, Cardiff City FC için 18 milyon USD tutarında önemli bir kaybı temsil ediyor. Transfer ücreti 30 milyon GBP’dir (39 milyon dolar). Bu kayıp, alıcı tarafından gelecek sezon Premier Lig’de kalamaması durumunda uğrayacağı diğer zararlarının dışındadır. Sala şu anda küme düşme çizgisindeki kulübün, İngiliz futbolunun seçkinleri arasında kalabilmesi için transfer edildi. Dahası, bu gibi durumlarda bir futbolcunun kaybı, kulübün imajını daha da zayıflatabilir ve daha alt bir kümeye düşmek görünürlük ve ün kaybı konularında da çok önemlidir.

Sigortanın ve Futbolcu Emiliano Sala’nın transferinde yer alan çeşitli partilerin sorumluluklarını belirlemek için henüz çok erken. Bu trajedide dört ana oyuncu sorumlu tutulabilir. İlk etapta, iki futbol kulübü Cardiff FC ve FC Nantes ile uçağın sahibi ve pilotu.Bu liste, transfer ve uçak kiralama ile ilgili tüm aracılara kadar uzatılabilir.

Spor kanununa göre, bir transfer ancak sözleşmesi taraflarca imzalandıktan ve FIFA veri tabanına kaydedilmesinden sonra geçerlidir. Transferiyle ilgili yapılan işlemlerin kabul görmesi durumunda Sala, Cardiff FC oyuncusu olarak kabul edilebilir. Bu nedenle FC Nantes kulübü ve onun sigortacıları herhangi bir tazminat konusuyla ilgilenmiyorlar. Aksi takdirde, bu büyük kazadan onlar da etkilenebilir. Bir uçuşun ticari mahiyette olması, herhangi bir hava aracına performans sorumluluğu yükü getirir.

Uluslararası sözleşmelere göre, taşımacının varsayılan yükümlülüğü hak sahipleri için 100 bin Euro (114 bin USD) tutarında bir tazminat ödemesine neden olmaktadır. Cardiff City FC için 18 milyon ABD Doları kayba kıyasla çok düşük bir miktar. Üçüncü kişileri ve işverenleri tazmin etmek için talep edilecek olan diğer hata bazlı yükümlülükler de taşıyıcı tarafından karşılanabilir.

Soruşturmada yeni gelişmeler

İngiliz gazetesi Times’a göre, Piper Malibu özel uçak ile uçuşunu organize eden Cardiff değil, futbolcunun kendisiydi. İkinci düşüncede uçağın pilotunun uçuşu gerçekleştirmek için gerekli belgelere sahip olmamasıydı. Fransız spor gazetesi ‘L’EQUIPE’ son sayısındaki röportajında; Emiliano Sala’nın menejeri ve Nantes ile Cardiff arasındaki uçuşu organize eden Willie McKay, soruşturmaya yeni gelişmeler getirdi. Öncelikle kendisinin iyi tanıdığı bir pilot olan David Henderson’u aradığını söyledi. İkincisi, David Henderson uçuşu sağlamak için gerekli tüm lisanslara sahipti. Ancak Willie McKay’in haberi olmadan bir son dakika değişikliği yapıldı ve D. Henderson’un yerine uçağın kontrolü pilot David Ibbotson’a bırakıldı. Aynı kaynağa göre, D. Henderson, David Ibbotson’un Nantes’taki otel ücretlerini kendi kredi kartıyla ödedi.

Uçak enkazı, 3 Şubat 2019’da Kanalda 67 metre derinlikte bulundu. Enkazın bulunması, kazanın nedenlerini açıklayabilecek ve sorumlulukları belirleyebilecektir. Ancak enkazda kara kutu bulunamadı.

Sigortacılık için ilginç bir örnek olacak bu kazayı hem futbolseverler hem de sigortacılar yakından izlemeye devam ediyorlar.

Bu konudan bahsederken bu güne kadar futbolcu kayıplarına neden olan diğer önemli kazalara da göz atalım.

2018 Dünya Kupası’na katılmaya hak kazanan, ülke Futbol milli takımları Moskova’ya, en sıradan ve en az riskli ulaşım araçlarından biri olan ama geçmişte birçok futbolcunun hayatına mal olan uçaklarla katıldı. Atlas Magazin, bu güne kadar uçak kazası geçiren futbol takımlarının isimlerini listeledi.

Brezilyalı futbol takımı “Chapecoense” 2016 yılında düşmüştü

28 Kasım 2016’da, 2933 uçuş no.lu uçak trajik bir dönüş aldı. Brezilyalı futbol takımı Chapecoense, 1. lig kulübü de dahil olmak üzere 77 kişiyi içeren Avro RJ85 uçağı, Rionegro Kolombiya’daki José-María-Córdova uluslararası havaalanına inişine beş dakika kala düştü. 71 kişi öldü. Ölen bu 71 kişi içerisinde Ünlü Cléber Santana dahil, Chapecoense kulübünün 17 oyuncusuda vardı. Kazada sadece üç futbolcu kurtuldu.

Zambiya Milli Futbol Takımı 1993’teki kazası 

27 Nisan 1993’te bir DHC-5 Buffalo Zambian askeri uçağı Libreville’de düştü. Uçakta, beş mürettebat ve Zambiya Milli Takımı’ndan 18 futbolcu olmak üzere 30 kişi vardı. Kazayı takiben Senegal’e karşı belirleyici bir eleme maçı oynamak zorunda kaldı. Zambiya, 1994 Dünya Kupası final turnuvasına katılan favoriler arasındaydı. Uçaktaki tüm insanlar öldü. Antrenör ve takım kaptanı uçakta değildi. Kalusha Bwalya takım arkadaşlarına katılmadan önce Hollanda’da PSV Eindhoven klübü ile bir maçta yer almak için izin almıştı.

Alianza Lima futbol takımının uçağı 1987’de düştü

8 Aralık 1987’de, Perulu birinci lig futbol takımı Alianza Lima’yı taşıyan uçak havada bir kaza geçirdi. Peru Donanmasının F-27 fokeri 16 futbolcu, teknik personel, üç hakem, ponpon kızlar ve diğer yolculardan oluşan bir ekip taşıyordu. Piste ulaşmadan önce denize düşen uçakta toplam 43 yolcu bulunuyordu. Kazadan sadece pilot kurtuldu. Daha sonra bir oyuncunun (Alfredo Tomassini) uçaktan çıkmayı başardığını ancak bacak yaralanması ve yorgunluktan dolayı boğulduğunu açıklanacaktır.

Özbek futbol takımı Taşkent’in uçağı 1979’da düştü.

11 Ağustos 1979’da Ukrayna’da iki uçak çarpıştı. Donetsk (Ukrayna) ‘dan Minsk (Beyaz Rusya)’ ya giden ilk takım olan 1.Lig futbol takımı FC Pakhtakor Taşkentin futbolcuları dahil olmak üzere 84 yolcu taşıyordu. Voronej’den (Rusya) gelen ikinci uçak, 94 kişiyle birlikte Kişinev’e (Moldova) yöneldi. 178 kişiyi öldüren kaza, hava trafik kontrolörlerinin talimatlarının yanlış anlaşılmasından kaynaklandı.

Manchester United futbol takımını taşıyan uçak 1958’de düştü

Manchester United taraftarları, orta saha oyuncusu Duncan Edwards’ı hiçbir zaman unutamayacaklar. 6 Şubat 1958’de diğer yedi “Busby Babes” oyuncuyla bir uçak kazasında öldü. Manchester United takımı Belgrad’daki Kızıl Yıldız karşısında Avrupa Kupası maçından geri dönüyordu.Toplamda, bu olayda 21 kişi (oyuncular, teknik personel ve beraberindeki kişiler) öldü. Trajedinin kurtulanları arasında, daha sonra İngiltere’de futbol sporunda sembolik bir figür olan Bobby Charlton da vardı. Kazadan sekiz yıl sonra İngiltere Milli Takımı ile 1966 Dünya Kupası’nı kazandı.Uçak kazasından kurtulan bir diğer kişi olan Manchester United’ın kaptanı Bill Foulkes 1967-1968 Avrupa Kulüpler Şampiyonasını kazandı.

İtalyan futbol takımı Torino, 1949’da kaza geçirdi,

4 Mayıs 1949’da, Torino futbol takımını taşıyan uçak, Kuzey İtalya’daki Superga tepesine düştü. Uçaktaki 31 kişi öldü.1950 Dünya Kupası’nda, İtalyan milli takımı bu kazadan çok sert şekilde etkilendi. Torino FC takımının en iyi oyuncularından mahrum olan milli takım ilk turda elendi.

Kaynak: servetgurkan.com.tr

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz

SON EKLENEN HABERLER